QlikTech introducerar Social Business Discovery i samband med lanseringen av QlikView 11

Ny version av QlikTechs plattform för Business Discovery gör det lättare att fatta beslut i grupper, var som helst, och alltid med relevant data

Det svenskgrundade BI-mjukvarubolaget QlikTech (NASDAQ: QLIK) lanserar idag en helt ny version av sin Business Discovery-plattform QlikView, release 11. Den nya versionen gör det ännu lättare för arbetsgrupper att samlas runt stora informationsmängder, där man tillsammans kan upptäcka viktiga samband och trender vilket kan leda till viktiga beslut.

QlikTech har länge lett utvecklingen av användardrivet, interaktivt beslutsstöd, där användarna själva enkelt kan definiera vilka data som ska analyseras och där man kan navigera kors och tvärs i extremt stora datamängder utan att behöva be IT-avdelningen om hjälp. QlikView 11 ger nu grupper och avdelningar samma möjligheter att tillsammans lösa problem.

“QlikView 11 bygger på insikten att viktiga beslut oftast fattas i samarbete mellan många olika personer“, säger QlikTechs CTO Anthony Deighton. “Dialog, debatt och delad insikt ligger bakom många bra beslut och det blir nu enklare att införa samma goda ordning också när man tar hjälp av QlikView.“

Bland nyheterna i QlikView 11 kan nämnas:

• Jämförande analys - nästa generations associativ sökning, där man nu kan jämföra egendefinierade grupper. I QlikView har man alltid kunnat navigera fritt i stora datamängder. Nu kan man sätta upp flera scenarier och växla mellan dessa, med samma eller olika datamängder - för att enkelt kunna identifiera olika utfall, projektioner och trender.
  • Social Business Discovery - gemensam utforskning av stora datamängder i realtid. Användare kan bjuda in andra att hjälpa till med analysen, till och med användare som inte själva har en QlikView-licens. Alla användare ser hela tiden vad alla andra användare i gruppen gör. Man kan också i realtid kommentera andras slutsatser.
  • Mer relevant mobil information - användare som använder QlikView för Apple iPhone och iPad visas nu en bild i taget på den begränsade skärmyta man har till sitt förfogande, och man kan enkelt bläddra fram nästa, och nästa, och nästa... SmartPhones baserade på Android samt BlackBerry Playbook stöds också.
  • Bättre styrning av QlikView-applikationer centralt från IT-avdelningen. Ny funktionalitet bland annat för lastbalansering gör det enklare för IT-avdelningen att hantera QlikView-applikationer.
  • Snabbare utvecklingsmiljö för appar. Slutanvändare kan i QlikView 11 själva enkelt bygga appar som omedelbart ger dem de analyser, rapporter och instrumentbrädor som de behöver. Mätare, knappar och andra grafiska element byggs helt utan kodning, genom att helt enkelt peka och klicka.
  • Enklare gränssnitt till datakällor. QlikView 11 har wizards som gör det ännu lättare att hämta data från exempelvis SAP, Informatica och Salesforce.com

Branschanalytiker och användare välkomnar nyheterna i QlikView 11:

“Beslutsfattare ser inte likadana ut idag som förr, vilket lett till en rad viktiga innovationer i beslutsstödsmarknaden,“ säger IDCs Alys Woodward, som är Program Manager for European Business Analytics, Collaboration and Social Solutions.

“Mobila BI-lösningar var första steget - viktig information kan därmed användas även utanför kontoret. Det som QlikTech nu lanserar - stöd för gemensamt beslutsfattande - är ett annat viktigt steg. Möjligheten att gemensamt diskutera tolkningar och analyser ger ett bättre grundat beslutsunderlag och antagligen i slutändan bättre beslut.“

Jörgen Carlsson är Data Manager hos svenska Meca Scandinavia AB och en av de första användarna av QlikView 11.

“Jag är imponerad av QlikView version 11. Social Business Discovery kommer att ge oss en rad praktiska fördelar. Vi kommer att använda det för gemensamt beslutsfattande och antagligen också för att ge QlikView-användare support. Vi planerar att utveckla en testmiljö för QlikView 11 nu i oktober och siktar på att ha en produktionsmiljö uppe inom någon vecka.”

QlikView 11 Personal Edition kan laddas ned gratis från årsskiftet på www.qlikview.com/download. En demoversion visas här: http://demo11.qlikview.com

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 21 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com