QlikTech-kunden Astellas Pharma prisas av det amerikanska analysföretaget Ventana Research

Astellas Pharma får utmärkelsen 2013 Business Technology Leadership Award för sitt smarta användande av QlikTechs BI-verktyg QlikView.

QlikTech, (NASDAQ: QLIK) ledande inom Business Discovery - användardriven Business Intelligence (BI), meddelar i dag att Astellas Pharma till utmärkelsen Ventana Research 2013 Leadership Award inom kategorin Business Intelligence. Med QlikView har Astellas Pharma uppnått bättre resultat genom att förbättra sina interna processer och informationsflöden. Analysföretaget Ventana Research utser varje år ett antal företag eller organisationer som visat på en framgångsrik tillämpning av olika tekniska hjälpmedel som förbättrat organisationens beslutsfattande och resultat.

Astellas Pharma är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget arbetar för att förbättra människors hälsa runt om i världen med hjälp av nyskapande och pålitliga läkemedel. Under 2012 satsade Astellas Pharma på att förbättra sitt ledarskap och innovationsarbete och man valde verktyget QlikView. Bland annat var målet att minska antalet onödiga utdrag från databaser på IT-avdelningen, föra samman olika rapporter samt för att snabbt kunna skapa beslutsstödjande tabeller och grafer.

Sedan de implementerade QlikView har Astellas Pharmas sälj- och analysteam fått snabba insikter från datan som samlas in. Teamet har maximierat mängden data de kan hämta ut samtidigt som de har förkortat tiden de gör hämtningarna på. Med hjälp av de nya insikter som QlikView ger har säljledningen dessutom säkrat en fortsatt tillväxt, ökat effektiviteten hos säljteamet, kunnat tillhandahålla stöd under den lyckade implementeringen av en ny produkt, vilket har resulterat i en ökning i försäljingen inom de relaterade varumärkena med 4 procent.

"Vi är mycket glada över det arbete som Astellas Pharma har kunnat åstadkomma med hjälp av QlikView," säger Ellen Derrico, Director Global Market Development, Life Sciences & Healthcare på QlikTech. "Företaget har implementerat QlikView till över 100 personer - inklusive VD – det visar att det verkligen är en Business Discovery-lösning för alla och som möjliggör ett välgrundat beslutsfattande på alla nivåer i en organisation.”

Ventana Research Leadership Awards, nu för åttonde året i rad, uppmärksammar organisationer och IT-leverantörer som på ett effektivt sätt har hjälpt sina kunder att uppnå bättre resultat. Vinnarna har visat en förståelse för att en framgångsrik förvaltning av processer och prestationer kräver en ökad nivå av expertis, beslutsamhet och lagarbete.

Utmärkelserna kommer att presenteras på Ventana Research Business Technology Leadership Summit den 29 och 30 maj 2013 2013 på Hyatt Fishermans Wharf i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Ventana Research Awards, och för att se hela listan med vinnarna, besök: http://www.ventanaresearch.com/resources/resources.aspx?id=3896.

Marie Angselius
marie.angselius@angseliusronn.se

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 27 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com