QlikTech lanserar QlikView för iPad - möjliggör interaktivt beslutsstöd för Apples nya pekdator

QlikView på allt fler av världens ledande mobila plattformar

Las Vegas, Nevada, USA – 12 april 2010 – QlikTech, ett ledande företag inom beslutsstödsprogramvara (BI – Business Intelligence), lanserar idag på analysföretaget Gartners stora BI-konferens i Las Vegas en version av BI-plattformen QlikView för Apples nya pekdator iPad. QlikView för iPad finns tillgängligt för nedladdning från och med idag från Apples App Store på iTunes. Med QlikView för iPad får man tillgång till fullt interaktivt beslutsstöd genom iPadens intuitiva pekgränssnitt. QlikView för iPad stöder iPads unika gränssnitt fullt ut och gör det lätt och roligt att utforska affärsdata, till skillnad från konkurrerande system som bara producerar statiska rapporter. QlikView för iPad visas på Gartner BI Summit i Las Vegas måndag till onsdag denna vecka och en länk till en demovideo finns längst ned i detta pressmeddelande. QlikView för iPad har följande iPad-specifika funktioner: • Multi-Touch-analys– Peka, nyp och svep för att markera data. • Bildbläddring – Bläddra (svep) genom olika analyser, markera ny data och analysen i alla relaterade instrumentbrädor eller diagram ändras automatiskt. • Högupplöst grafik – diagram och visualiseringar i högsta skärmupplösning. • Stöd för stående och liggande format – använder iPadens gyroskop för att känna av om bilder ska visas i stående eller liggande format. • GPS (enbart iPad 3G) – känner av geografisk position och plockar automatiskt fram relevant information – exempelvis kund- eller lagerdata från den kund eller affär/fabrik man besöker. • Enkel delning av analyser – peka på mejlknappen i iPadens övre högra hörn och skicka analysen direkt till vem du vill. Konsolidera, sök och visualisera hela organisationens information var du än är Med QlikView för iPad kan man även utanför kontoret snabbt konsolidera data från olika källor, göra associativa sökningar och visualisera resultaten. Man kan enkelt visa information på valfritt sätt, exempelvis: • Associativ sökning — Börja skriv in valfri söksträng i sökrutan och relevant information visas omedelbart. Markera valfritt ord eller fras och peka sedan var som helst i resultatfälten. Relationer mellan dataposter visas direkt, oavsett var den underliggande informationen kommer ifrån. • Använd all data — Med QlikView för iPad kan man snabbt och effektivt kombinera information från många olika källor. Därmed kan man enkelt se hur olika delar av verksamheten påverkar varandra. Det är lätt att hämta in data till QlikView från transaktionssystem som exempelvis Oracle, SAP och salesforce.com samt från datalager som exempelvis Business Objects, Cognos och Hyperion liksom från databaser som exempelvis SQL Server, Oracle och MySQL. • Avancerad visualisering — QlikView för iPad stöder en mängd olika diagramtyper och visualiseringsobjekt som exempelvis instrumentbrädor. Allt som visas på iPad-skärmen kan man peka på, varvid underliggande information visas. • Säkerhet — Avancerade säkerhetssystem garanterar att iPad-användare bara kan se den QlikView-information som de har rätt att använda. “QlikView för iPad är en plattform som kan göra att organisationer blir litet smartare även när deras medarbetare inte sitter på kontoret”, säger QlikTechs Executive Director Produkt Marketing Henrik Been. "QlikView för iPad är perfekt för alla som vill sippa släpa med sig laptop eller netbook när de är på resande fot, men som samtidigt har behov av en större skärm än den som finns i moderna SmartPhones. Nu får man tillgång till full, interaktiv analys med stöd för iPadens fantastiskt lättanvända och intuitiva användargränssnitt. Vi tror att vi med QlikView för iPad ser början på en ny kategori avancerade beslutstödssystem, som redan från början byggs för folk på resande fot, och som utvecklas på samma sätt som alla andra QlikView-applikationer - snabbt och effektivt.” Valfri mobil enhet, var som helst QlikView för iPad är den senaste i raden av QlikView-plattformar för mobila enheter. Förutom för iPad finns QlikView idag för följande mobila enheter och plattformar: • Apple iPhone 3GS, 3G, första iPhone-modellen samt iPod Touch • Android-baserade mobiler, exempelvis HTC Hero, HTC Magic, Samsung Galaxy, Motorola Droid, Nexus One, Acer Liquid och Sony Ericsson X10 • Mobiler som baseras på Java Mobile, exempelvis BlackBerry Bold, BlackBerry Storm och Nokia S60 Klicka här för att se en demovideo av QlikView för iPad: http://www.qlikview.com/page-not-found.aspx?item=%2fexplore%2fproducts%2fqv-for-mobile%2fipad&user=extranet\Anonymous&site=website