QlikTech offentliggör lanseringsplan för QlikView.Next

QlikView.Next är nästa generations Business Discovery-plattform som ersätter traditionella BI-verktyg med hjälp av den nya Natural Analytics-funktionaliteten som efterliknar mänskliga kognitiva processer och möjliggör för användaren att ta fram användbar dataanalys som organisationer idag efterlyser.

QlikTech, (NASDAQ: QLIK) som är världsledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence – offentliggör idag en lanseringsplan för QlikView.Next, nästa generations plattform för beslutsunderlag som återigen kommer utmana BI-branschen. QlikView.Next är en vidareutveckling av QlikView och dess fokus på att integrera visualiserings- och gränssnittlösningar med komplexa BI-verktyg som gör det enklare för användare att ta fram rapporter och andra affärsstödjande beslutsunderlag.

QlikView.Nexts revolutionerande Natural Analytics-funktionalitet organiserar data på ett sätt som efterliknar hur människor tänker när de fattar beslut. Med Natural Analytics får användaren, oavsett kunskapsgrad, stöd att utforska komplex data, fatta beslut och dela upptäckter genom att förlita sig på egna förmågor. Med Natural Analytics är det möjligt att upptäcka nya och oväntade samband och överraskningar. Med hjälp av livediskussioner, Data Dialogs, kan användarna tillsammans fatta beslut istället för att arbeta med statiskt data. Natural Analytics hjälper dessutom användare att enkelt förklara datasammanhang som ligger till grund för deras slutsatser, och att interaktivt utforska motsägelsefull data då ett beslut ska fattas.

Tjänster för framtidens BI
För att hjälpa användare att ständigt optimera hur de strategiskt använder data har QlikTech utvecklat kundstödet Qlik Customer Success FrameworkTM som ett stödjande ekosystem av personal, tjänster och teknologi. Som kundstöd hjälper Qlik Customer Success FrameworkTM användare att skapa effektivare plattformar och utifrån dessa kunna dra största möjliga nytta av egenutvecklade applikationer och processer samt förankra dessa inom organisationen.

Vägen till QlikView.Next

QlikView.Next är mer än bara en uppgradering av QlikView, det representerar en ny sorts Business Discovery-plattform med QlikViews kraftfulla associativa sökmotor som kärna. För att underlätta en smidig utrullning släpps QlikView.Next, Limited Availability, GA-quality initialt till en begränsad grupp så kallade early adopters, som börjar använda plattformen redan i produktionsstadiet under 2013. Under den första fasen kommer QlikTech att arbeta med användarna för att färdigställa QlikView.Next inför en planerad lansering 2014.

QlikTech kommer rulla ut QlikView.Next stegvis eftersom över 29 000 kunder globalt redan använder QlikView och eftersom fler organisationer dagligen upptäcker att QlikView är nyckeln till en bra BI-strategi. Nuvarande användare av QlikView 11 kommer fortsätta att få användarsupport i minst tre år efter att QlikView.Next lanserats, vilket ger dem den flexibilitet att i egen takt övergå till QlikView.Next på ett sätt som säkerställer affärsverksamheten.

Ny process för produktuppdateringar skapar flexibilitet för kunder
QlikTech kommer att introducera ett nytt sätt att leverera mjukvaruuppdateringar där användare av QlikView.Next kan välja att dra nytta av en ny och tätare lanseringstakt för uppdateringar. Vid val av BI-plattform brukar användare ofta behöva kompromissa mellan behovet av en stabil och förutsägbar plattform som kan hantera kritiska processer samtidigt som önskan finns att kontinuerligt kunna anpassa plattformen efter föränderliga behov och nya funktionaliteter. För att tillgodose dessa motsägelsefulla behov kommer QlikView.Next levereras som en uppdatering av den existerande plattformen QlikView 11. Användare med långa implementeringsprocesser eller utomstående behov kan välja att få en årlig uppdatering av plattformen medan användare som kontinuerligt vill ta del av nya funktionaliteter kan välja att uppdatera upp till tre gånger per år.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 27 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com