QlikTech sjunde bästa arbetsplatsen i Sverige

Tillväxtföretaget QlikTech, ett av världens snabbast växande mjukvaruföretag, får bra betyg i den årliga svenska arbetsplatsundersökningen från Great Place to Work.

Placeringen som sjunde bästa ställe att jobba på bland landets medelstora företag beror bland annat på den svenska värdegrunden med en varm laganda och kamratskap, men även en stor stolthet över företagets varumärke och mjukvara, QlikView.

”De senaste tre åren har QlikTech haft en tillväxt på mellan 50 till 80% per år,” säger QlikTechs nordenchef Magnus Lindhe. ”Det är oerhört viktigt att skapa en stark och uthållig företagskultur som klarar en så kraftig expansionstakt som QlikTech har, även i en lågkonjunktur.”

Under 2008 hade QlikTech en tillväxt på 50% globalt. Företaget finns nu representerat i 92 länder, och under våren lanserades QlikView på japanska. Enligt Magnus Lindhe är QlikView central för bolagets goda arbetsklimat.

”Vi har en produkt som våra medarbetare är stolta över och när vi har växt internationellt har vi arbetat medvetet för att behålla vår svenska värdegrund som genomsyrar allt från rekrytering till hur vi arbetar i företaget. Alla medarbetare genomgår en veckolång introduktionskurs i Skåne, kallad QlikAcademy. På kursen lär sig medarbetarna om bolagets historia, värderingar, säljprocesser och produkter. Under förra året genomförde 153 personer denna utbildning, vilket bidrar till vår goda internationella sammanhållning”.

2008 var första gången QlikTech medverkade i Great Place to Work.

”Vi har tidigare gjort medarbetarundersökningar där vi har kunnat se stor medarbetartillfredsställelse, men inte haft möjlighet att jämföra vårt resultat med andra företag i Sverige,” säger Magnus Lindhe. ”Det är roligt att se att vår personalpolitik fungerar väl och att personalen utvecklas och har kul på jobbet. Nu fortsätter vi förstärka de redan positiva sidorna och samtidigt arbeta med de förbättringsområden som identifierats”.