QlikTech släpper beslutstödet QlikView gratis till hjälporganisationer

Svenskgrundade QlikTech introducerar ett globalt initiativ för organisationer som arbetar med humanitär hjälp, miljö och hälsa för att hjälpa dessa organisationer förbättra världen. Genom att använda QlikView gratis kan hjälporganisationer snabbt och enkelt få tillgång till tidskritisk information ur stora komplexa data. Exempelvis kan QlikView användas för att hitta organdonatorer, rent vatten och snabba upp forskning för att bota sjukdomar.

“Vi på QlikTech är vana vid att leverera stor nytta för företag och nyttan skapas bland annat genom att det är så lätt att använda QlikView. Nu öppnar vi upp helt nya möjligheter för organisationer som vill bidra till en bättre värld”, säger Jeanette Anttila, Sverigechef på QlikTech. ”Vår mjukvara används redan för att rädda liv, lösa brott och analysera olika former av miljöpåverkan. Med QlikView kan man enkelt få tillgång till olika data och tillsammans kan vi snabba upp återuppbyggandet vid katastrofer.” QlikView är unikt inom beslutstöd då användaren kan analysera data direkt på datorn, för forskning innebär detta att information kan göras tillgänglig på ett par dagar eller veckor. Organisationer som är intresserade av att ansöka finner information på QlikTechs hemsida under rubriken Change Their World http://www.qlikview.com/changetheirworld. Först ut i QlikTechs Change Their World är Circle of Blue samt Plan France. Circle of Blue är en organisation bestående av journalister och forskare som arbetar för att minska vattenbristen i världen. De använder QlikView för sin WaterView-rapport, som du hittar på http://demo.qlikview.com. J. Carl Ganter, grundare av Circle of Blue, berättar om hur organisationen använder QlikView på http://www.qlikview.com/changetheirworld Plan France som är del av Plan International, arbetar med barns rättigheter i u-länder. För närvarande bidrar organisationen till att hjälpa 3 500 000 familjer ut ur fattigdom. Plan France har implementerat QlikView för att effektivisera och förbättra sina olika projekt så att barnen får den hjälp de behöver. Just nu används QlikView för donationer och hjälpinsatser i Haiti. Organisationer som ansöker ska beskriva vilket resultat QlikView beräknas generera för organisationen och dess verksamhet.