QlikTech sponsrar Läkare Utan Gränser

Ska skapa bättre bild av bidragsgivare och öka bidragen Svenskgrundade mjukvaruleverantören QlikTech har donerat mjukvara, konsulting/anpassning, drift och support till Läkare Utan Gränser (Médecins Sans Frontières) i Sverige för ett beslutsstödsprojekt som ska ge organisationen bättre relation med sina bidragsgivare. Donationen är en del av QlikTechs globala initiativ "Change Their World", som hjälper organisationer som arbetar med humanitär hjälp, miljö och hälsa att förbättra världen.

Genom att använda QlikView gratis kan hjälporganisationer snabbt och enkelt få tillgång till tidskritisk information ur stora komplexa data. Läkare Utan Gränser ska använda QlikView-lösningen för att få en bättre bild av sina bidragsgivare, för att kunna följa utvecklingen av bidragen över tid och se hur olika aktiviteter påverkar hur mycket pengar som doneras. “Vi är mycket tacksamma att få den här lösningen av QlikTech”, säger Läkare Utan Gränsers insamlingsansvarige Johan Pettersson. “Läkare Utan Gränser vill vara så effektiva som möjligt i alla delar av vår verksamhet, och det gäller inte minst hur vi organiserar oss internt. ” QlikTechs försäljningschef i Sverige, Jeanette Anttila, är också glad att kunna hjälpa en viktig organisation som Läkare Utan Gränser på ett verkligt handgripligt sätt. “Vi på QlikTech är vana vid att leverera stor nytta för företag och nyttan skapas bland annat genom att det är så lätt att använda QlikView. Jag hoppas att vårt engagemang i Läkare Utan Gränser ska bidra till att ännu fler människor kan få hjälp av denna fantastiska organisation.” Konsultföretaget Acando donerar också konsultresurser till Läkare Utan Gränser som en del av projektet. Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som grundades 1971 i Paris. En grupp unga franska läkare, som tidigare hade arbetat för Röda korset i krigets Biafra, ansåg att det behövdes en oberoende medicinsk hjälporganisation som talade öppet om övergrepp och maktmissbruk. En organisation där arbetet enbart styrdes av människors behov utan att ta politisk hänsyn. För organisationer som är intresserade av att ansöka om donationer finns information på QlikTechs hemsida under rubriken Change Their World http://www.qlikview.com/changetheirworld.