QlikTech tecknar globalt avtal med Capgemini kring Business Information Management

QlikTechs Business Discovery-lösning får ökad spridning med Capgemini

QlikTech har tecknat ett globalt samarbetsavtal med en av världens främsta leverantörer av konsult-, teknik-och outsourcingtjänster, Capgemini. Capgemini kommer att erbjuda sina kunder tjänster och lösningar för QlikTechs Business Discovery plattform. Capgeminis långa erfarenhet av QlikView-utveckling ligger till grund för det utökade samarbete som kommer att omfatta företagets Global Business Information Management- system (BIM) med 7000 medarbetare. BIM Center of Excellence i Indien kommer främst att beröras av det utökade samarbetet. Capgemini har i dagens läge hundratals QlikView-utbildade konsulter som arbetar med kunder som exempelvis European Synchrotron Radiation Facility, ett ledande internationellt forskningsinstitut med banbrytande forskning kring fotoner.

"Som en del av vår tillväxtstrategi för vår Global Business Information Management (BIM) Service Line letar vi ständigt efter investeringar i lösningar och leveransförmåga med ledande teknikpartners. Vi finner också att kunderna allt mer letar efter användarvänliga och snabba analysmetoder som kompletterar traditionella Business Intelligence-lösningar som de redan har. Med utbyggnaden av QlikViews Business Discovery plattform kommer Capgeminis kunder få tillgång till användardrivna BI-lösningar och nya styrmodeller  som gör att de snabbare kan få nya lösningar på plats. ", säger Christian Becht, chef för Business Information Management på Capgemini.

Capgemini har starkt kunnande om implementering av QlikView i olika miljöer. Utifrån Capgeminis erfarenhet kring BIM-projekt har man utvecklat specifika scenarier och lösningar för att säkerställa datakvalitet när man gör QlikView applikationer. Capgemini har också en portfölj av vertikala lösningar inom områden som Production Analytics och Manufacturing Execution Systems.

"Stora företag letar efter den typ av tjänster som Capgemini  implementera i QlikView miljöer mot befintliga BI-lösningar. QlikViews Business Discovery plattform ger möjlighet att ge användare snabb tillgång till information utan att störa befintlig arkitektur. Vi ser Capgemini som en mycket innovativ aktör i Business Discovery-branschen, med deras marknadsposition kommer detta partnerskap möjliggöra att vi kan kombinera våra gemensamma strategier för att skapa mervärde för våra kunder.", säger Mats Ferm, Nordenchef på QlikTech.

Om Capgemini
Capgemini är en av världens största leverantörer av konsult-, teknik- och outsourcingtjänster. Vi gör det möjligt för våra kunder att förändra sin affärsverksamhet och åstadkomma enastående resultat med hjälp av it. Tillsammans med oss får våra kunder insikten och möjligheten att öka sin frihet på marknaden genom vårt unika sätt att samarbeta – Collaborate Business Experience – och genom vår globala leveransmodell Rightshore®, som möjliggör ett erbjudande av rätt resurser på rätt plats till ett konkurrenskraftigt pris. Capgemini finns i 40 länder med över 112 000 anställda globalt, varav cirka 1200 i Sverige, och 2010 omsatte vi 8,7 miljarder Euro. Mer information finns på http://www.se.capgemini.com.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 19 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)