QlikTech trea på Forbes lista över USAs snabbast växande teknikbolag

37 % tillväxt de senaste 12 månaderna placerar QlikTech på en tredje plats i ”Forbes Fast Tech 25 Annual List Of Growth Kings”.

Det svenskgrundade BI-mjukvarubolaget QliKTech (NASDAQ: QLIK) ledande inom Business Discovery, användardriven Business Intelligence, placerar sig på pallplats tillsammans med Linkedin och Apple i Forbes årliga tillväxtlista för teknikbolag. Listan hittas i sin helhet på America’s 25 Fastest-Growing Tech Companies.

Branschanalytiker förklarar QlikTechs tillväxt med att bolaget varit pionjärer i att introducera användardriven BI. QlikViews användarvänlighet har fått köpare av BI att i högre uträckning välja bort traditionella BI-leverantörer som SAP, Oracle och IBM Till fördel för ett alltmer populärt QlikView.

Forbes har analyserat mer än 5000 noterade teknikbolag som har intäkter på minst 150 miljoner USD och ett börsvärde på minst 500 miljoner USD. Bolagen som har kvalificerat sig för listan ska ha redovisat en tillväxt på minst 10 % för var och ett av de tre senaste räkenskapsåren och under de senaste 12 månaderna. Dessutom ska bolagen kunna visa en tre till femårig förväntad tillväxttakt för vinst per aktie på mer än 10 %. De 25 finalisterna rangordnades baserat på deras genomsnittsliga treåriga tillväxttakt.

För mer information, besök http://www.qlikview.com/.

Marie Angselius, 0709 - 40 58 37

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 24 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com