QlikTechs Håkan Wolgé nominerad till Sveriges största teknikpris

Håkan Wolgé nomineras till Sveriges mest prestigefulla innovationspris, Stora Teknikpriset. Håkan Wolgé är den ursprungliga upphovsmannen till den banbrytande tekniken i svenskgrundade QlikTechs mjukvara QlikView. Stora Teknikpriset belönar varje år en person eller grupp som står bakom ett tekniskt genombrott som blivit en kommersiell framgång. Bakom priset står bland annat den statliga innovationsmyndigheten Vinnova.

QlikTechs mjukvara för blixtsnabba sökningar och analyser har under kort tid blivit en internationell succé. Det skånskgrundade bolaget är världens snabbast växande bolag inom sin nisch - Business Intelligence. Idag finns QlikTech i 105 länder, med över 1 000 partners och över 600 000 användare hos 15 000 kunder. QlikTech omsatte 1,2 miljarder kronor 2009 och introducerades på Nasdaqbörsen i New York i juli i år (NASDAQ: QLIK).

"Jag är oerhört stolt över den framgång som QlikTech har och att vi växer oerhört mycket snabbare än branschgenomsnittet", säger QlikTechs koncernchef Lars Björk. "Det finns ett flertal viktiga komponenter i vår framgång – vår revolutionerande och användarvänliga mjukvara, vårt sätt att samarbeta och inte minst vår fantastiska personal. Håkan Wolgés nominering till Sveriges största teknikpris är ytterligare en av flera prestigefulla utmärkelser som QlikTech och QlikView nominerats till i år."

Mjukvaran QlikView har under åren uppmärksammats stort av analytiker och press och också bolaget har uppmärksammats för sin innovationskraft och unika företagskultur. QlikTech utsågs bland annat till Tech Pioneer vid World Economic Forum i Davos 2008 och 2009 utsågs bolagets koncernchef Lars Björk till årets europeiska entreprenör.

"Det känns fantastiskt att min innovation, QlikTechs associativa sökteknik, tillsammans med att all data hålls i internminnet lyckas hjälpa fler än en halv miljon människor att fatta bättre beslut varje dag, oavsett om det är för att lyckas rädda liv på sjukhuset, fånga brottslingar eller hjälpa människor i deras vardag", säger Håkan Wolgé.

Stora Teknikpriset delas för sjätte gången ut den 26 oktober 2010 och förutom Håkan Wolgé är innovatörer bakom bolagen Q-med och Safetac nominerade. Stora Teknikpriset har tidigare gått till utvecklarna av turbo 3G, tekniken som gör det möjligt att ladda ner musik i mobiltelefoner och ta emot digitalradiosändningar, system för effektivare kraftöverföring, innovativa laserritare med mera.

Stora teknikprisets urvalskriterier är:

• Tekniken ska ha resulterat i produktion, en produkt eller en serie produkter, även en produktionslösning kan premieras.
  •

• Tekniksteget ska ha stor betydelse för företagets lönsamhet i Sverige.
  •

• Personen eller gruppen ska arbeta med forskning eller utveckling på eller åt ett företag i Sverige. I en grupp kan ingå personer från svenska eller utländska universitet, konsultföretag eller underleverantörer.
  •

• Även känd teknik som fått stor betydelse inom ett nytt område eller en ny bransch kan premieras.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutsstödsplattform hjälper människor att snabbt fatta bättre beslut. Beslutsstödsplattformen QlikView tillhandahåller analys- och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikViews unika arkitektur, där all data hålls i datorns internminne i kombination med associativ sökteknik, gör att man blixtsnabbt kan hitta viktiga samband och trender även i extremt stora datamängder. QlikView är också enkelt att implementera och anpassa. Konkurrerande system kan ta månader att få på plats, medan en QlikView-applikation ofta kan sättas upp på dagar eller några få veckor. QlikView är också så lättanvänt att användarna klarar sig med minimal utbildning, normalt bara någon timme. QlikView kan implementeras och driftas i en ”normal” IT-infrastruktur med servrar i nätverk, i molnet, på bärbara datorer eller andra mobila enheter som SmartPhones – för enstaka användare till många tusen samtidiga användare i globala organisationer. Svenskgrundade QlikTech (NASDAQ:QLIK) har idag sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA, och har kontor på många håll i världen liksom 1 100 partners. QlikTech har över 15 000 kunder i över 100 länder över hela världen.