QlikTechs mjukvara högst rankad i världen av oberoende undersökning

QlikTech utkonkurrerar samtliga aktörer inom Business Intelligence i världens största oberoende undersökning av BARC, Business Application Research Center. QlikTechs mjukvara QlikView är utsedd till årets bästa produkt och är den mjukvara inom BI som har nöjdast kunder.

Qliktech (NASDAQ: QLIK) fortsätter att utkonkurrera SAP (Business Objects), Oracle (Hyperion) och IBM (Cognos) och kammar hem förstaplatsen i flera viktiga kategorier i BI Survey 10 kring användningen av Business Intelligence. Undersökningen som är inne på sitt tionde år gjordes av Business Application Reseach Center (BARC) och är världens största oberoende undersökning av Business Intelligence och Performance Management. Årets undersökning har haft flest antal deltagare någonsin, över 3000 svar och omdömen på 26 olika BI-produkter har analyserats mellan april – juli 2011.

QlikView rankas som etta i världen på:

• QlikView har högst antal kunder som har för avsikt att köpa fler licenser och befäster sitt rykte i branschen som en leverantör med hög tillfredsställelse och snabb tillväxt. QlikViews kunder är över 40 % mer benägna att utöka sin användning av QlikView än genomsnittet.

• Kundnöjdhet – QlikView har flest nöjda kunder och minst klagomål i jämförelse med alla andra BI-leverantörer.

• Produktegenskaper - QlikView är den produkt som har störst sannolikhet att upphandlas på grund av dess funktioner, i motsats till pris eller strategiska skäl. En stark indikator på att QlikView Business Discovery plattform bidrar till en högre nivå av analys, insikt och värde för företagsanvändare.

• Mobil användning – QlikViews användare är 48 % mer benägna att undersöka produkten via mobil BI, eller planerar att använda mobil BI inom 12 månader.

"Det är en otrolig bedrift att överträffa en mängd andra BI-produkter inom ett brett spektrum av nyckeltal. Resultaten av BI Survey 10 speglar QlikTechs pågående arbete med att erbjuda bästa möjliga kvalitetslösning inom Business Discovery.", säger Lars Björk, QlikTechs CEO.

”Kundlojalitet är en av de mest eftertraktade kategorierna bland BI-leverantörer”, säger BARC:s huvudförfattare Barney Finucane.

"Ingen vet mer om hur en produkt fungerar än de kunder som använder den. Att kunna uppnå toppbetyg inom kategorin kundlojalitet för tredje året i rad säger en hel del om både användarnas erfarenhet av produkten och om företagets framtida verksamhet. Enligt min mening är detta ett tecken på QlikTechs fokusering på att leverera hög kvalitet, innovationskapacitet och en funktionsrik produkt." , säger Barney Finucane

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 21 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com