QlikView på fler mobila plattformar

QlikView on Mobile nu också till SmartPhones och pekplattor baserade på Android och BlackBerry

QlikTech (NASDAQ: QLIK) lanserar idag QlikView on Mobile vilket innebär att man expanderar världens ledande beslutsstödsystem till fler populära plattformar för läsplattor och handdatorer. Sedan tidigare har QlikView varit tillgängligt för Apple iOS system, alltså iPads. Nu kan användare som föredrar enheter baserade på Android och BlackBerry också dra nytta av QlikViews unika mobila funktionalitet, där användarna var de än befinner sig kan analysera företagskritisk information. Mobila BI-lösningar tillhandahåller annars normalt bara standardiserade rapporter och ger inte användarna möjlighet att själva navigera i och analysera data.

Enligt analysföretaget Gartner kommer 33% av allt BI-användande att ske via läsplattor och handdatorer redan under 2013. I en tid då affärsanvändarna av BI blir allt fler ökar också efterfrågan på att kunna analysera data på ett anpassat sätt. QlikView on Mobile erbjuder användarna ett säkert och användarvänligt mobilt alternativ.

”Vår strategi är att möjliggöra en fullskalig BI-användning från alla mobila enheter. Användarna ska oavsett var de befinner sig och när som helst på dygnet ha möjlighet att analysera och granska sin verksamhet i realtid,” säger QlikTechs nordiska marknadschef Jenny Ehle.

"Användarna ska dessutom kunna analysera relevant data själva, utan att behöva fråga IT-avdelningen om hjälp. IT-avdelningens roll blir mer att garantera att användarna har tillgång till den data de behöver."

QlikView on Mobile bygger på HTML5 vilket gör att man snabbt kan få ut önskad funktionalitet till användare på en rad olika plattformar, som därmed. slipper vänta på att IT-avdelningen ska få tid att bygga om appar för varje enskild plattform. Systemet känner också av vilken enhet som användaren använder och anpassar automatiskt hur information visas. Om man använder en SmartPhone med begränsad skärmyta anpassas QlikView-appen automatiskt efter telefonens skärm.

QlikView on Mobile finns idag tillgängligt för pekplattor för Android samt Apples iPad och kommer inom kort också i versioner för pekplattor från Blackberry samt SmartPhones från Apple (iPhone) och Android.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 19 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com