QlikView stärker Infranord strategiskt- drar ifrån konkurrenterna

Infranord, Nordens ledande järnvägsentrepenör,  väljer QlikView som Business Discovery-plattform. Snabb tillgång till affärskritisk data möjliggör ökad konkurrenskraft samt bättre översikt av maskiner maskinpark och logistik.

Infranord implementerar QlikTechs (NASDAQ: QLIK) Business Discovery plattform, QlikView för marknadsanalys, inköp och logistik. Implementationen görs med QlikTechs partner Millnet BI. Med hjälp av QlikView får Infranord ett beslutstöd för att kunna underhålla och modernisera dagens järnvägar.

”Den absolut största fördelen med QlikView är att vi snabbt får tillgång till affärskritiska data på ett grafiskt tydligt sätt, vilket gör att vi med enkelhet kan ta till oss och analysera informationen och utvärdera våra affärsmöjligheter”, säger Jimmy Hagström, gruppchef på avdelningen för Marknad, teknik och strategi på Infranord.

QlikView ger Infranord en strategisk fördel gentemot konkurrenterna. Affärskritisk data presenteras snabbt och med grafisk tydlighet vilket möjliggör ett informationsövertag gentemot resten av marknaden. Uppföljning av nyckeltal möjliggörs med total överblick inköp av varor och tjänster, framförallt gällande leveranssäkerhet omsättningshastighet. Detaljerad resursöversikt ges där logistikavdelningen får tydlig inblick i nyttjandegrad och tillgänglighet av tusentals maskiner runt om i Sverige som används i Infranords projekt.

Infranord kommer nu att kunna navigera fritt i mycket stora datamängder. Användarna kan enkelt definiera vilka data som ska analyseras och navigera kors och tvärs i analysunderlaget från bland andra affärssystemen Agresso, EMMA och Fas som är egenutvecklade inköps- och planeringssystem. Arbetsgrupper i olika regioner kan samlas runt stora informationsmängder, där man tillsammans kan upptäcka viktiga samband och trender vilket kan leda till viktiga beslut.

”Millnet BI gav oss precis det som vi behövde och det avgörande för oss var att de kunde skräddarsy en lösning för oss. QlikView är ett enkelt men samtidigt kraftfullt BI-verktyg som snabbt kan förse oss med all data som vi behöver”, säger Jimmy Hagström.

Installationen av QlikView tog endast två månader, Infranord räknar med att ha ca 150 QlikView användare inom såväl lednings- och operativ nivå.

Om Millnet BI

Millnet BI är ett konsultbolag som hjälper sina kunder till bättre beslutsunderlag och en effektiv styrning och uppföljning av verksamheten. Genom våra lösningar görs verksamhetsdata tillgänglig och användbar så att alla medarbetare får den information de behöver för att vara effektiva i arbetet.Vi har 100% fokus på att bygga våra lösningar i QlikView - världens snabbast växande beslutsstödsplattform. Millnet BI blev 2011 utnämnd till bästa QlikTech partner i Norden.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 21 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)