Rapport från the Economist Intelligence Unit visar att en frekvent användning av, och tillgänglighet till, data förbättrar organisationers försäljning

Den globala undersökningen – som genomförts av The Economist Intelligence Unit (EIU), i samarbete med Qlik® (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, visar att bolag som lyckas nå försäljningsmål har tillgång till information som användare själva hämtar och analyserar, i realtid, om kunder och projekt.

Hela 97 procent anger att tillgång till data, en frekvent användning av analysverktyg bland fler på ledande positioner inom bolag, leder till förbättrade säljresultat. Tre av fem företag nyttjar information från säljrapporter en eller flera gånger om dagen. Totalt deltog 550 säljansvariga från olika delar av världen i undersökningen.

Undersökningen visar att försäljningsmålen är ett fokusområde bland bolag i hela världen. 80 procent av bolagen värderar att försäljningsresultat är ”viktigare” eller ”mycket viktigare” än andra centrala affärsmål. Men enbart en fjärdedel av bolagen når sina försäljningsmål mycket framgångsrikt. Det största hindret för att uppnå målen är otillräcklig information eller fel i underlag, vilket 27 procent av de tillfrågade organisationerna anger som ett stort hinder till att nå framgång inom försäljning.

”De företag som lyckats bra är inte de som har mest data och information, utan snarare de som verkligen förstår den data de har och hur den kan användas”, säger Colin Day, global head of marketing operations på SunGard. ”Data är bara precis så bra som den aktuella informationen den ger. Människor går vidare, kontaktytorna är under konstant förändring, företag kommer och går.  En säljares spelplan står aldrig still”.

Andra intressanta slutsatser i rapporten:

• Att inte ha tillgång till tillförlitlig data och inte kunna integrera data skapar begränsningar i befintliga system, hävdar över 30 procent av respondenterna. 53 procent av respondenterna anser att tillförlitlig data är den viktigaste funktionen i säljanalysapplikationer, medan 38 procent anser att det är viktigast att kunna integrera data in i befintliga säljanalysapplikationer.
  • Ledningsgrupper tar aktivt del av säljinformationen. Ungefär en tredjedel av de företag som uppger att de är ”mycket framgångsrika” med att nå sina försäljningsmål svarade också att cheferna i stor omfattning tog beslut utifrån säljanalysdata, jämfört med 19 procent bland övriga bolag.
  • Investeringar i utbildning, coaching och mjukvara för dataanalys ger en mätbar avkastning för säljteam. Säljansvariga som använder dataanalys blir mer konkurrenskraftiga, får bättre omsättningstillväxt samt lönsamhet och tar marknadsandelar. 42 procent av företagen som anser sig vara ”väldigt framgångsrika” med att uppnå sina försäljningsmål hävdar exempelvis att de hade mycket bättre omsättningstillväxt än sina konkurrenter.
  • Säljansvariga banar väg för personal för att kunna dra nytta av säljanalys. Tre av fem bolag – ca 59 procent – är överens om att deras försäljningspersonal har kompetens för att kunna dra nytta av analysverktyg. Företagen menar att framgång skapas när personal har kunskap om vad data och analys kan åstadkomma och utbildar sin personal i detta.

Direkt tillgänglighet till data och datadrivna analyser, kallas även self-service data eller self-service BI.

Rapporten kan du ta del av här:

Ytterligare information finns här i en Qlik® Sense app:

Webbmöte (Webinar) med Charles Ross, Economist Intelligence Unit, Mike Saliter, Qlik och Chris Norton, Mentor Group:
Qlik webinar (http://go.qlik.com/Economist_Webinar.html?sourceID=QlikPR),

“Trends in Driving Sales Performance Excellence: What Sets Leaders Apart” featuring Charles Ross, Senior Editor, Economist Intelligence Unit, Mike Saliter, Vice President of Industry Solutions at Qlik, and Chris Norton, Director, Mentor Group.

Om studien
Unique selling points: Separating sales leaders from the pack is a report from The Economist Intelligence Unit. The report, sponsored by Qlik, draws on a global survey of 550 senior sales executives, desk research and interviews with experts to examine the way in which companies manage the sales process and whether the use of technology makes them more effective at selling. The survey targeted senior sales executives at mid-to-large sized companies. All survey respondents named sales as their main functional role with over a quarter (27 percent) of respondents’ chief sales officers, and another 19 percent managers. On a country basis, the highest proportion (13 percent) of respondents were from the United States, with the remainder split relatively equally among various European and Asian markets. Just over half (51 percent) of respondents had annual revenues of $500 million or more, with the remainder reporting revenues of under $500 million.

Om Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit (EIU) is the world's leading resource for economic and business research, forecasting and analysis. It provides accurate and impartial intelligence for companies, government agencies, financial institutions and academic organizations around the globe, inspiring business leaders to act with confidence since 1946.

EIU products include its flagship Country Reports service, providing political and economic analysis for 195 countries, and a portfolio of subscription-based data and forecasting services.

Susanne Wahlström Jonsson
Senior Marketing Director, Nordics & EMEA Solutions
Mobile: +46 73 426 13 04
Email:  Susanne.WahlstromJonsson@qlik.com

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 36 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.