Rekordstor efterfrågan på personligt beslutsstöd

- Användare och verksamhetsansvariga kan gratis få inspiration om hur man snabbt kan få kraftfulla beslutsstödslösningar på plats

- Försäkringsdirektör byggde applikation för analys av koncernens intäkter på flygresa mellan Nya Zeeland och Singapore

Under november månad laddade nästan 11 000 individer ned QlikView Personal Edition från QlikTechs hemsida, vilket med råge slår tidigare månaders rekord. Allt fler upptäcker att man med hjälp av QlikView Personal Edition enkelt kan bygga fullfjädrade BI-applikationer, med alla möjligheter och funktionalitet som finns tillgängligt i en kommersiell, professionell QlikView-lösning. Applikationer som utvecklats i QlikView Personal Edition kan emellertid bara användas av en person.

Keith Edmonds är en av Aons högsta IT-chefer. Han laddade ned QlikView Personal Edition innan han gav sig iväg hem till Nya Zeeland från ett kundmöte i Singapore. Flygsträckan tar cirka 10 timmar. Utan att ha någon tidigare erfarenhet av QlikView lyckades Keith Edmonds under flygningen hem bygga en fullt funktionell applikation där han kunde analysera Aons intäkter, i många av bolagets marknader i Asien:

"När jag landade hemma i Auckland kunde jag direkt åka till kontoret, ladda applikationen med data och visa den för ledningen. Det stod snabbt klart för alla att QlikView är en plattform som snabbt klarar av att leverera de lösningar Aon behöver."

Aon är ett av världens största bolag inom riskhantering och försäkring. Man har 36 000 anställda i 120 länder och omsätter cirka 50 miljarder kronor per år.

Med QlikView kan användare analysera vilken data som helst, från utläggsredovisningar och budgetar till produktdata eller för den delen sportstatistik eller data om något annat som man sysslar med på sin fritid. QlikView Personal Edition har all funktionalitet som krävs för att bygga applikationer och fylla dem med data utan att man behöver vara expert och utan att man behöver bygga Data Warehouse-modeller. De applikationer man bygger är också så lätta att använda att vem som helst kan sätta igång direkt, utan utbildning. Man kan snabbt se vilka data som är relaterade och vilka som inte är det. Det är lätt att arbeta vidare med data som man vill analysera djupare - all information är sammanlänkad och klickbar.

Om man behöver hjälp från mer erfarna användare eller utvecklare har QlikTech ett av världens största användarforum, QlikCommunity, där man kan få gratis tips, tricks och råd.

"QlikView Personal Edition är en naturlig del av QlikTechs filosofi, att användarna ska ha tillgång till den data och de verktyg som man behöver för att göra ett bra jobb", säger QlikTechs Vice President of Product Management, Henrik Been.

"Du känner din egen data bättre än någon annan och vi tycker därför att det är bäst att du får lösa dina egna frågeställningar med QlikView, snarare än att vi ger dig en demoversion med generisk data. QlikView är det enda verktyg på marknaden som är så lätt att använda att denna hållning fungerar, vilket väl bevisas av det antal personer som laddar ned QlikView Personal Edition plus alla de användare som finns i vårt användarforum."

Jenny Ehle, QlikTech, Director Marketing Nordic
jenny.ehle@qliktech.com

QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutsstödsplattform hjälper människor att snabbt fatta bättre beslut. Beslutsstödsplattformen QlikView tillhandahåller analys- och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikViews unika arkitektur, där all data hålls i datorns internminne i kombination med associativ sökteknik, gör att man blixtsnabbt kan hitta viktiga samband och trender även i extremt stora datamängder. QlikView är också enkelt att implementera och anpassa. Konkurrerande system kan ta månader att få på plats, medan en QlikView-applikation ofta kan sättas upp på dagar eller några få veckor. QlikView är också så lättanvänt att användarna klarar sig med minimal utbildning, normalt bara någon timme. QlikView kan implementeras och driftas i en ”normal” IT-infrastruktur med servrar i nätverk, i molnet, på bärbara datorer eller andra mobila enheter som SmartPhones – för enstaka användare till många tusen samtidiga användare i globala organisationer. Svenskgrundade QlikTech (NASDAQ:
QLIK) har idag sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA, och har kontor på många håll i världen liksom 1 100 partners. QlikTech har över 15 000 kunder i över 100 länder över hela världen.