Siemens Building Technologies väljer QlikView för blixtsnabb prissättning

Business Discovery plattformen QlikView ger Siemens bättre insyn i sin SAP-data. Projektet ska expanderas till minst tio länder för att analysera mer än fem miljoner dokument.

QlikView, som utvecklas av ledaren inom användardriven Business Intelligence (BI) Qlik (NASDAQ: QLIK), hjälper Siemens Building Technologies att hålla koll på sin prissättning. För att skapa transparent prissättning, rabatter och avdrag analyserar Siemens 2,2 miljoner dokument i QlikView i olika länder.

Siemens Building Technologies är en del av Siemens AG som är världsledande inom marknaden för säkra, energisnåla och miljövänliga byggnader och infrastruktur.  Siemens planerar nu att använda QlikView i minst tio länder till för att analysera fler än fem miljoner dokument.

Siemens valde QlikView på grund av att det är ett intuitivt och visuellt verktyg, bygger på en minnesbaserad teknik, ger bättre möjligheter att dela information och samarbeta tillsammans. Genom SQL-frågor får man även tillgång till Siemens SAP Business Warehouse-data.

− När vi började att jobba med QlikView var vårt mål att göra pristransaktioner mer transparenta för att snabbare och enklare kunna implementera prisstrategier och beslut, säger Pedro Martinez Melgoza, Global Pricing Manager på Siemens Building Technologies.

− Efter vår utvärdering av flera BI-leverantörer var Qlik det självklara valet på grund av sin marknadsledande position inom självbetjänings-BI. Vi ser fram emot att utöka vår användning av QlikView, säger Jürg Willi, Head CPS PIM och implementerings ansvarig för CPS Pricing Analytics Initiative, Siemens Building Technologies.

Om Siemens Building Technologies

Avdelningen Siemens Building Technologies (Zug, Schweiz) är världsledande inom marknaden för säkra, energisnåla och miljövänliga byggnader och infrastruktur. Som teknikpartner, tjänsteleverantör, systemintegratör och produktförsäljare har Building Technologies erbjudanden för skydd och säkerhet liksom byggnadsautomation, värme, ventilation och energihantering. Med sina 28 000 anställda om i världen har Building Technologies omsatt cirka 5,8 miljarder Euro under år 2013. För mer information, besök www.siemens.com/buildingtechologies.

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) gör det lättare för människor att utforska data så att de kan fatta bättre beslut. Med Business Discovery-plattformen QlikView kan användarna snabbt hämta data från olika datakällor och med hjälp av dynamiska och visuella applikationer intuitivt söka och navigera i stora informationsmängder.

QlikView använder Natural Analytics™ för att låta användarna söka och hantera information på ett sätt som är intuitivt och naturligt, samtidigt som plattformen har de företagsövergripande egenskaper inom exempelvis styrning, hanterbarhet och andra tjänster som stora organisationer behöver. Qlik stöder tillsammans med sitt globala partnernätverk cirka 32 000 kunder i över 100 länder.