SM-guld till QlikView!BI Marathon kammades hem med hjälp av ledande beslutsstödsystem

Team Intelligence från Lund vann det prestigefyllda BI Marathon med hjälp av världsprodukten från hemstaden

Svenska Studentmästerskapen i Företagsanalys, arrangerat av Centrum för affärsanalys på Handelshögskolan i Göteborg tillsammans med Sante Academy, har korat en mästare. SM i företagsanalys har sedan starten 2010 blivit en institution som seriös och prestigefylld tävling bland landets skarpaste studenter. Redan under tävlingens andra år har en tydlig trend vuxit fram som vinnande koncept. För andra året i rad har det lag som använt beslutstödet QlikView i sin företagsanalys gått segrandes ur tävlingen.

Konkurrensen i årets tävling var påtaglig, 80 studenter fördelat på 21 lag deltog för att kamma hem äran och prispotten på 25 000 kronor. Tävlingsreglerna var solklara, endast två beslutsstödsystem var tillåtna, SAP Business Objekt samt QlikView. De tävlande fick i år uppgiften att hjälpa företaget Treudden AB med en komplett företagsanalys.  Den påtagligt korta tävlingstiden på endast två veckor innebar hård press på såväl studenter som analysverktyg. Det längsta strået i tävlingen drogs till slut av Team Intelligence och QlikView.

Juryn sparade inte på krutet i sin motivering till det vinnande laget:

Using relevant theory as a starting-point, team TM Intelligence manages to deliver a thorough analysis of the case company Treudden, taking all relevant factors into consideration. In a structured and professional report, the theoretical framework is then used to break the analysis down into well-grounded conclusions and a relevant plan for action. The jury is also impressed by how the team has managed to make use of the full dataset and address all key areas while still delivering a highly usable, ready to roll out, solution.

QlikTech är givetvis väldigt glada för Team Intelligence skull och för att de valt att förlita sig på QlikView i sin analys. QlikTechs samarbete med universiteten är ett led i att uppmuntra studenter att använda QlikView som ett verktyg för att söka och analysera affärskritisk information.

-          ”För vår del tycker vi att det är fantastiskt att universiteten och studenterna använder vårt verktyg som de senare också kommer att använda i arbetslivet. QlikView är ett intuitivt verktyg som idag används inom många olika delar av offentlig sektor samt näringsliv för affärs analys. Att vi på detta sätt kan bidra till att studenter får en inblick i hur deras kunskap kan användas efter examen ser vi som mycket värdefullt.”, säger Jeanette Anttila, Sverigechef på QlikTech.

Om BI Marathon

Tävlingen avgörs i lag under 2 veckor på egen tid där lagen själva får analysera ett verkligt företag och ta fram en handlingsplan för dess fortsatta verksamhet. Genom ett nära samarbete med näringslivet får deltagarna tillgång till aktuell data från ett företag som behöver deras hjälp. Till hjälp har de tävlande några av marknadens ledande beslutsstödsapplikationer, SAP Business Objects och Qlikview, som gör det möjligt att vända och vrida på den data som finns tillgänglig. Uppgiften blir att de således själva designar de dashboards, KPIer och analyser som behövs för att sätta fingret på eventuella problem, dess bakomliggande orsak, och potentiella lösningar.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 16 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com