Snabbväxaren utmanar branschen: QlikTech ger bort beslutstöd

QlikTech, världens snabbast växande bolag inom beslutsstöd (Business Intelligence), lanserar nu QlikView 9 som kan användas helt kostnadsfritt för personligt bruk och för utvecklingsprojekt. Därmed revolutionerar QlikTech den traditionella beslutsstödsbranschen genom att ta bort i stort sett all risk för kunderna. QlikView Personal Edition kan användas helt fritt för en användare – ska fler användare arbeta med de applikationer som utvecklas krävs dock en serverlicens som kan köpas från QlikTech eller bolagets partners.

Många BI-projekt plågas av långa implementeringstider och de applikationer som utvecklas på andra plattformar än QlikTechs är ofta svåra att använda och tar lång tid att räkna hem. QlikView är däremot enkel och snabb att använda och skapar direkt affärsnytta för kunderna. Med QlikView 9 fokuserar QlikTech i än högre grad på Enterprise-marknaden med nya lösningar som riktar sig mot större företag. Exempel på detta är ökad skalbarhet, översiktlighet, ännu starkare stöd för snabb och enkel administration samt hantering av i princip obegränsade mängder data. ”BI-branschen är i stor förändring”, säger Lars Björk, CEO på QlikTech. ”Företag kräver att snabbt kunna räkna hem sin investering samtidigt som all mjukvara måste vara enkel att använda. Våra konkurrenter minskar sin lönsamhet, samtidigt som QlikTech har en kraftig tillväxt. Vi har fått nästan 2 000 nya kunder senaste året, vilket tyder på att allt fler företag förstår värdet av att byta till QlikView.” QlikTech omsatte drygt en miljard kronor 2008 och har tiodubblat sin omsättning på fem år. Världens första mobila interaktiva beslutsstödslösning I QlikView 9 introducerar även QlikTech marknadens första mobila och interaktiva beslutsstödslösning tillgängligt för både iPhone, Blackberry och Symbianbaserade Smartphones. QlikView 9 för iPhone utnyttjar iPhones Multitouch- och GPS-funktioner, tillsammans med QlikViews banbrytande interaktiva möjligheter. Resultatet är en applikation som levererar kraftfullt beslutsstöd i realtid till mobilanvändare över hela världen. QlikView för iPhone kan laddas ner gratis från Apples Mobile App Store via iTunes. QlikView 9 finns tillgängligt i molnet Mjukvaran kommer även att finnas tillgänglig via webbläsare i molnet i Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) Web service. Att QlikView 9 nu finns tillgängligt i molnet innebär att beslutstöd finns tillgängligt utan infrastrukturkostnader samt att det är helt oberoende av kundens IT-plattform. Via molnet kan användare över hela världen börja använda QlikView 9 på mindre än 15 minuter. Anpassad för Enterprise-marknaden Ökad skalbarhet och kontroll för riktigt stora organisationer. I QlikView 9 kan användare göra smartare, snabbare analyser i realtid – live push-data. Dessutom får kunder ännu större användarbarhet och enkelhet, förbättrad datavisualisering, nya sökfunktioner och integrerade rapporter. QliKView 9 gör beslutstöd tillgängligt för alla Som första BI-företag släpper QlikTech sin mjukvara fri för enskilda användare, vilket gör det möjligt att skapa egna personliga applikationer. QlikView Personal Edition finner du på community.qlikview.com