Tyska biluthyrningsfirman Sixt väljer QlikView för hela sin globala verksamhet

Med QlikView förkortas tiden för att ta fram affärskritisk information eftersom användarna själva kan utföra big data-analyser. Drygt 1000 anställda vid Sixt Car Rental använder QlikView på mobila enheter i uthyrningsbutiker runt om i världen för att effektivisera logistikflöden och förbättra sin kundservice.

QlikTech, (NASDAQ: QLIK) som är ledande inom användardriven Business Intelligence meddelar idag att det internationella bil- och fordonsuthyrningsföretaget Sixt Car Rental använder plattformen QlikView Business Discovery.

Ungefär 1000 anställda i Sixt-uthyrningsbutiker i hela världen använder QlikView på mobila enheter för att analysera försäljningstrender och ta fram prognoser på kundefterfrågan för att kunna bättre hantera sin fordonsflotta. Med användare som själva utför interaktiv big data analys minimerar QlikView den tid det tar Sixt att ta fram affärskritisk information. Innan Sixt bytte till QlikView använde de ett annat BI-verktyg som genererade över 100 statiska rapporter varje månad.

– Med QlikView kan våra anställda nu enkelt utföra en mängd olika sökningar bland all data och vi märker redan hur det sparar tid och leder till ökad kundnöjdhet, säger Alexander Sixt, Head för Corporate Development på Sixt SE.

– QlikView på mobila enheter ger Sixt anställda möjlighet att utforska data på ett sätt som hjälper dem att se hur samarbeten inom organsationen kan effektiviseras och arbetet med kunderrelationer bli ännu bättre, säger Jeff Boehm, vice president för global product marketing på QlikTech.

– Med QlikView har våra anställda all den information de behöver vid sina fingertoppar och användarvänligheten gör att användarna, oavsett kunskapsnivå, kan ta fram de rapporter som visar precis vad de behöver se, avslutar Sixt.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 27 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com