Upplands Väsby kommun prisas för ny brottsstatistikapp

Qlik® (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, har under hösten utlyst en tävling för att utse Sveriges bästa medborgarapp. Målsättningen är att skapa ett smartare Sverige och underlätta för myndigheter och invånare att använda offentlig information.

Upplands Väsby kommun vinner Qliks pris i kategorin för organisationer som tävlar om att göra Sveriges bästa app för kommuner och myndigheter. Appen visar hur Stockholms brottsstatistik ser ut i nutid. I appen kan man bland annat se att:

• Lördagar är den farligaste dagen med flest misshandelsbrott i Stockholm
  • Vanligaste brottsincidenterna just nu i Stockholm är:

1) bränder

2) trafikolyckor

3) rattfylleri

4) misshandel

5) inbrott

• Flest inbrott skedde på lördagsmorgnar

(Ur Upplands Väsbys app)

Det är otroligt kul att vi i Upplands Väsbys kommun tar hem priset för Sveriges smartaste kommunapp, säger Christoffer Melander, BI-ansvarig och IT-ekonom på Upplands Väsby kommun, som utvecklade appen på ett par timmar. Vi jobbar med att visualisera olika data, som brott, och då är denna typ av appar mycket värdefulla för att kunna påvisa var brotten sker i kommunen. Vår målsättning är att tillgängliggöra kommunens data för invånarna.

Appen kommer att användas i det brottsförebyggande arbetet i Upplands Väsby kommun och har delats med närliggande kommuner.

Qliks tanke med ”Sveriges bästa medborgarapp” är att stimulera myndigheter och medborgare att använda öppna data. Myndighetsinformation kan visualiseras på ett enkelt sätt och vi på Qlik vill bidra till ett öppnare samhälle genom att erbjuda kostnadsfri apputveckling och licenser i Qlik Desktop med mjukvaran Qlik Sense, säger Johan Salenstedt, VP på Qlik Nordics. Genom att främja ökad användning av offentlig information bidrar Qlik till att förbättra vår demokrati, ge ökad transparens och möjlighet till fler datadrivna innovationer.

I den individuella medborgarkategorin, där Qliks partner Climber står för priset, vann Raymond Erming, webmaster på Malmö högskola. Raymonds app Geo Arbetsförmedling, visar var man kan hitta lediga tjänster i Sverige i kombination med fritextsökningar på exempelvis specifika arbetsgivare och publiceringsdatum.

Min ambition med informationen är att underlätta för människor att hitta rätt jobb. I appen ska man med hjälp av rätt variabler kunna matchas med optimalt arbete och arbetsgivare. Den här typen av information måste ges ett användarvänligt gränssnitt för att kunna visualisera och vara till riktig hjälp för användaren, och det behövs bra verktyg för att kunna göra informationen tillgänglig. Därför är Qlik Sense den naturliga lösningen för mina framtida projekt, säger Raymond Erming.

Priset för Sveriges bästa medborgarapp sponsras av Qliks partner, Climber.

Tävlingskriterierna för Sveriges bästa medborgarapp är:
Att bygga en applikation baserad på öppna data i Qlik Sense som ger bättre medarbetare- och medborgarservice, tydlig visuell och användbar data samt effektivare organisationer. För att utveckla din egen app kan du ladda ned Qlik Sense gratis på www.qlik.se

Ytterligare information om öppna data:
På öppnadata.se finns många exempel på offentliga och öppna data. Det finns också ytterligare information i Facebookgruppen opengov där dessa frågor diskuteras.

Twitter:  #öppnadata @QlikSense

Marie Angselius Schönbeck
marie.angselius@angseliusronn.se

Om Qlik
Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 37 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.

Om Climber
Climber är ett it-konsultbolag inom Business Intelligence som utvecklar beslutsstödsapplikationer i de marknadsledande verktygen QlikView och Qlik Sense. Vi är Europas största Qlik-partner med 85 anställda och kontor i sju länder. Tillsammans har vi utvecklat 2000 applikationer sedan starten 2005 till över 300 kunder inom olika branscher. Vi erbjuder tjänster inom allt ifrån utveckling, anpassning och kunskapsöverföring till förvaltning, övervakning och support. Läs mer om oss på www.climber.se