CDON Group AB lanserar Nelly.com i Storbritannien

CDON Group AB, Nordens ledande e-handelskoncern, tillkännagav idag att de har expanderat modebutiken Nelly.com till Storbritannien genom lanseringen av e-handelsbutiken Nelly.com/uk. Bolaget stärker därmed sin närvaro på Europas enskilt viktigaste e-handelsmarknad.

Nelly.com utvidgade under september förra året sin försäljning till 20 nya marknader genom lanseringen av den engelskspråkiga butiken Nelly.com/eu. Nu stärker internetbutiken sin närvaro i Storbritannien genom lanseringen av en butik som på ett flertal punkter anpassats för den brittiska marknaden. Möjligheten att handla i brittiska pund och att välja lokalt anpassade fraktalternativ är några delar ur den förbättrade köpupplevelsen. Utöver tekniska anpassningar av internetbutiken och de bakomliggande systemen dedicerar bolaget även resurser till Nelly.com/uk för marknadsföring och konceptutveckling.

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group, kommenterar: ”Lanseringen i Storbritannien är en spännande möjlighet för oss att stärka vår närvaro på en mycket intressant marknad. Storbritannien är Europas ledande e-handelsekonomi och det är en marknad som uppvisar fortsatt hög tillväxt.”

”Försäljningstillväxt är centralt för CDON Group. Nelly.com etablerades utanför Norden under 2011 och försäljningen från de nya marknaderna ökar stadigt. Vi har därför accelererat investeringstakten inom modesegmentet för att positionera Nelly.com på den stora och snabbt växande europeiska e-handelsmarknaden. Vi har genomfört stora investeringar under början av året för att snabbt facilitera utvecklingen av en lokal version av Nelly.com för Storbritannien. Det är något vi kommer kapitalisera på framöver då denna investering i infrastruktur möjliggör för oss att lansera nya lokala versioner av Nelly.com på ytterligare ett flertal nya marknader under året.”

”Nelly.com är en webbplats i världsklass och erbjuder ett unikt modeutbud som idag saknas på marknaden, bland annat genom Nellys mer än trettio egna varumärken och sin i övrigt skandinaviska och internationella inriktning. Jag är glad över att nu, genom lanseringen av Nelly.com/uk föra ut vårt erbjudande och vår köpupplevelse till nya kunder på den brittiska marknaden.”

Enligt Interactive Media in Retail Group, IMRG, och Capgemeni är Storbritannien Europas värdemässigt största e-handelsmarknad. Intäkterna från den brittiska e-handelsförsäljningen uppgick 2011 till 68,2 miljarder pund, en tillväxt med 16 % jämfört med föregående år. 37 miljoner britter e-handlade. Mode är den främsta e-handelssektorn i Storbritannien.

För ytterligare information besök cdongroup.com eller kontakta:
Frågor från investerare och analytiker
Martin Edblad, finanschef
Tfn: +46 (0) 700 80 75 03
E-post: ir@cdongroup.com

Pressfrågor
Tfn: +46 (0) 700 80 75 04
E-post: press@cdongroup.com

CDON Group är Nordens ledande e-handelskoncern. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (CDON.COM, BookPlus.fi, Lekmer.com), Mode (Nelly.com, Heppo.com, Members.com), Sport & Hälsa (Gymgrossisten.com, Bodystore.com) och Hem & Trädgård (Tretti.com och Rum21.se). Under 2011 genererade gruppen 3,4 miljarder kronor i intäkter. CDON Group är noterad på NASDAQ OMX Stockholm Mid-cap lista under kortnamnet CDON.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CDON Group ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 april 2012 klockan 13:15 CET.