Qliro Group kommenterar det fjärde kvartalet

Nelly, ett dotterbolag till Qliro Group, bedöms nå ett positivt rörelseresultat före avskrivningar för helåret, men negativt för det fjärde kvartalet. Bolaget har höga lagernivåer och har därför genomfört utförsäljningar samtidigt som försäljningskostnaderna ökat på en vikande klädmarknad. Som tidigare kommunicerats påverkas Qliro Groups resultat för fjärde kvartalet även av ökade kostnader för att göra Qliro AB redo att börsnoteras under första halvåret 2020.

–Modemarknaden har varit vikande vilket lett till hög kampanjaktivitet från många aktörer. För att hantera höga lagernivåer har vi genomfört utförsäljningar vilket påverkat produkt-marginalen negativt. Dessutom har vi haft ökade försäljningskostnader. Nelly har en stark position inom sin nisch av mode och vi arbetar efter en tydlig plan för att återställa lönsamheten, säger Marcus Lindqvist tillförordnad VD på Nelly och VD på Qliro Group.

Denna information är sådan information som Qliro Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 december 2019 klockan 18.

Niclas Lilja, Investor Relations
E-post: ir@qlirogroup.com

Qliro Group är en ledande nordisk e-handelsgrupp inom konsumentvaror, livsstilsprodukter och närliggande finansiella tjänster. Qliro Group driver den ledande nordiska marknadsplatsen CDON, modevarumärket Nelly och Qliro AB som erbjuder finansiella tjänster till handlare och konsumenter. Under 2018 omsatte gruppen 3,2 miljarder kronor. Qliro Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm i mid capsegmentet med kortnamnet ”QLRO”.