• Qmatic/

Qmatic lanserar ny lösning för effektivare leveranser till kund via Click & Collect

Qmatics Click & Collect lösning är designad för att effektivisera det viktigaste steget inom Click & Collect. Lösningen har redan köpts in av bland annat ICA och hanterar alla moment från att kundens beställning kommer in och leder kund och personal genom alla steg fram till det viktigaste steget när kunden hämtar sin leverans.

– Click & Collect är ett smidigt sätt att handla säger Sven-Olof Husmark, VP Group Marketing & Product Strategy, Qmatic.
– Det många dock glömmer är att det är hela resan som avgör hur en kund uppfattar upplevelsen av Click & Collect.  Lika viktigt som e-handelsbiten är för kundupplevelsen är processen då kunden skall hämta sina varor. Krånglar detta faller hela intrycket av upplevelsen, säger Sven-Olof Husmark.

Tydliga meddelanden med information om när och var kunden ska hämta sina varor ger en bättre kundupplevelse. Det enda kunden behöver göra är att beställa och välja en tid, checka in, hämta sin leverans och slutligen kvittera ut den.

Så här fungerar det:

1.        Kunden gör en beställning via internet.
  2.        Kunden väljer leveranstid.
  3.        Personalen får beställningen som förbereds för att vara klar innan av kunden vald leveranstid.
  4.        Kunden får en påminnelse via SMS 30 minuter innan med en länk som kunden ombeds aktivera vid ankomst till butiken.
  5.        Kunden checkar in när han eller hon anländer till butiken och samtidigt sänds ett meddelande till personalen att kunden är på plats.
  6.        När varorna levererats får personalen en kvittens.

Hela processen bygger på digitala aviseringar som ger ett bättre samspel mellan personal och kund – som därmed får en mer effektiv service och bättre kundupplevelse.