Qmatic lanserar nya CFM system för effektivare kundflödeshantering

Qmatic fortsätter utvecklingen av sin mjukvaruplattform och lanserar två nya system för Customer Flow Management (CFM). De nya systemen kommer att bidra till att öka vinster, minska kostnader och förbättra kund- och personalnöjdhet. De vänder sig till organisationer som vill utveckla och förbättra sin verksamhet genom en aktiv hantering av sitt kundflöde.

Nyhetstidningen CFM News pratade med Stefan Persson, Chief Operating Officer, Qmatic Group, för att få veta mer.

Berätta för oss om de här nya programvarorna.
Orchestra och Ensemble Virtua är omfattande och skalbara CFM system som kommer att kunna hantera kundflödet i stora företag och enskilda verksamheter från början av en kundresa till avslutad betjäning. De bygger på samma plattform och innehåller helt unika moduler som t.ex. "Customer Journey", som medger en totalintegrerad hantering av alla informationsytor på ett kontor eller i en butik och "Matchmaker", en funktion för att matcha en kund med den bästa säljaren/rådgivaren.

Så vad är skillnaden mellan de två systemen?
Ensemble Virtua har samma funktioner som Orchestra, men riktar sig till organisationer som behöver en CFM lösning för bara en enda plats (kontor eller butik). Orchestra, å andra sidan är skalbar nog att klara hela organisationer med många kontor/butiker och kan centraliseras. Det senaste projektet integrerar fler än 600 bankkontor i en central lösning. System medger alltså att en organisation kan växa med plattformen i takt med att behoven ökar.

Kan du förklara mer om tanken bakom de nya systemen?
När kunder besöker en filial så bör man  kommunicera med dem så effektivt som möjligt. Som ett svar på detta behov tog vi fram vårt nya "ytkoncept". Ett totalintegrerat verktyg för att designa, underhålla och publicera information på alla digitala ytor. Pekskärmen i kösystemet som kunden använder för att välja tjänst är en yta, de digitala skärmarna på väggen är en annan yta. Kölappen är ytterligare en yta som kan användas för exponering av information eller reklam. Qmatics lösning saknar motsvarighet på marknaden eftersom man bygger kommunikationen i alla ytor utifrån de unika kundresor som existerar.

Hur fungerar detta i praktiken?
I Orchestra är det möjligt för ett företag att planera en hel kampanj istället för att enbart leverera ett enkelt meddelande på en skärm.  Med modulen "Customer Journey" görs arbetet enkelt och intuitivt. Nu är det möjligt att skräddarsy hela kundupplevelsen för att ge maximal effekt.

På vilket sätt är dessa resor "skräddarsydda"?
Olika resor kan planeras för varje tjänst som verksamheten erbjuder. Det innebär att ett kontor som tillhandahåller tio tjänster kan skapa tio olika kundresor. Genom detta så blir kommunikationen enhetlig och i linje med det budskap som personalen kommunicerar till kunden.

Slutligen, kan du berätta något om Matchmaker?
Matchmaker består av två delar: aktiv hälsning och kunskapsbaserade dirigering. Systmet säkerställer att medarbetaren som sätts framför en kund gör det utifrån medarbetarens kunskaper och konverteringsgrad snarare än på en "först till kvarn basis". Detta leder till förbättrad effektivitet och möjligheter till ökad försäljning.

Läs vidare om Orchestra, Ensamble Virtua och andra berättelser från vår CFM Värld i tidningenCFM News.