Svenska Qmatic vinner upphandling av kösystem på Apotek Hjärtat

Qmatic har fått fortsatt förtroende av Apotek Hjärtat i ett nytt ramavtal om kösystem som bidrar till att ytterligare förbättra kundupplevelsen i kedjans drygt 300 apotek runt om i Sverige. Avtalet innehåller leverans av nya system för att hantera kundflöden samt även en första installation av ett talande kösystem.

Qmatic har samarbetat med Apotek Hjärtat sedan 2010 då apotekskedjan grundades och har i och med affären i dag ett ramavtal för leverans av kösystem med tillhörande tjänster. Qmatics system möjliggör väl fungerande kundflöden och ger personalen informationsunderlag som gör att de kan ta bättre servicebeslut och lättare följa upp sin verksamhet.

Som en del av avtalet kommer dessutom en första installation av talande kösystem att sättas upp på försök på Apotek Hjärtat Folkungagatan i Stockholm under sommaren 2014.

Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 300 apotek runt om i landet och har en omsättning på drygt 9 miljarder kronor. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster.

– Vi är oerhört glada och stolta över att vi har fått ett fortsatt förtroende av Apotek Hjärtat som med sin position på marknaden är en viktig och strategisk kund för oss. Vi ser detta avtal som ett fundament för ett långsiktigt och givande samarbete med Apotek Hjärtat, säger Michael Hallén, koncernchef på Qmatic.

Ramavtalet gäller i första steget systemet Qmatic Solo som organiserar och hanterar kundflöden och Qmatic Management Portal som centralt sammanställer data om exempelvis vänte- och transaktionstider.