• Qred/

Qred blir Europas nyaste bank och välkomnar Mattias Carlsson som styrelseordförande

Report this content

Qred, Sveriges snabbast växande fintechbolag, aktiverar idag sin banklicens och blir Europas nyaste bank för småföretag. Utöver denna milstolpe omvaldes Mattias Carlsson som styrelseordförande.

Stockholm, 2 oktober, 2023 – Qred, som enligt Financial Times är Sveriges snabbast växande fintechbolag, är stolta att meddela att företagets banklicens som förvärvades i maj, nu är aktiverad och att företaget officiellt är en bank. Dessutom omvaldes Mattias Carlsson, tidigare VD för TF Bank, som styrelseordförande.

Qred kan nu bland annat erbjuda sparkonton till privatpersoner med konkurrenskraftiga räntor, vilket kommer att möjliggöra mer förmånliga villkor för företagets kunder. Företaget kommer även att kunna utöka sitt utbud av tjänster och erbjuda mer omfattande finansiella lösningar till småföretagare. Denna licens bekräftar företagets engagemang för att erbjuda tillgängliga och skräddarsydda finansiella produkter till småföretag.

"Att bli Europas nyaste bank för småföretag är en otroligt viktig milstolpe   för oss på Qred. Det visar vårt engagemang för att ge vårt kundsegment de finansiella verktyg de behöver för att lyckas. Detta möjliggör för oss att förbättra och bredda vårt produktutbud och ge våra kunder ännu större finansiellt stöd. Jag ser fram emot att visa Europas småföretag hur en bank ska vara", säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Utöver att bli bank är Qred glada över att kunna meddela att Mattias Carlsson återigen har valts till styrelseordförande. Carlsson var styrelseordförande på Qred mellan 2018 och 2021 och har över femton års erfarenhet inom fintech- och banksektorn, då han har varit VD för TF Bank och styrelseordförande för både Hoist Finance och BB Bank ASA.

Sunvisson fortsätter: "Vi är mycket glada över att se Mattias Carlsson tillbaka i vår styrelse. Hans omfattande erfarenhet och djupa branschkunskap är ovärderlig när det gäller att vägleda vår strategiska riktning och säkerställa att vi förblir ledande inom innovation i finanssektorn. Jag vill också passa på att tacka Per Widerström för hans hårda arbete och engagemang under sin tid i styrelsen."

"Jag är hedrad över förtroendet genom detta omval till Qreds styrelse. Jag ser fram emot att fortsätta bidra till Qreds arbete med att ge företag innovativa finansiella lösningar. Tillsammans kommer vi att navigera framåt och driva tillväxt och slutligen bli den ledande banken för småföretag i Europa", säger Mattias Carlsson.

Mattias Carlssons tillträder som styrelseordförande den 2 oktober 2023, och han tar över  rollen efter Per Widerström, som har avgår på grund av en ny VD-roll.

För mer information, vänligen kontakta:
Andrea Romander

Head of Communications & Sustainability
andrea.romander@qred.com

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är Europas nyaste bank för småföretag. Fintechbolaget har erkänts av Financial Times fyra år i rad för att vara ett av Europas snabbast växande företag och är marknadsledare i Norden. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Brasilien, Belgien och Norge har Qred hjälpt tiotusentals företag. Qreds helt automatiserade, proprietära kreditvärderingssystem gör att Qred snabbt och konkurrenskraftigt kan ge företagare det de behöver för att växa.