Quality Genetics väljer avelmaterial från Danavl för att öka lönsamheten hos svenska grisproducenter

Report this content

Svenska djurproducenter får avelsmaterial i världsklass vilket ger nya möjligheter till ökad effektivitet och konkurrenskraft. Ägarna till Nordic Genetics har efter utvärdering av flera olika internationella avelsbolag beslutat att ingå avtal om avelssamarbete med DanAvl för att köpa in mer konkurrenskraftigt internationellt avelsmaterial.

-    Vi har haft en bra och bred diskussion med fyra internationella avelsbolag, där alla har visat ett stort intresse och engagemang för vårt behov. Efter de analyser som är gjorda och förutsättningar som finns, har vi kommit fram till att DanAvls avelsmaterial är intressantast och kommer att motsvara de förväntningar som Svensk grisproduktion har och behöver i framtiden för att klara en internationell konkurrenskraft. Alla avelsbolag har sina för- och nackdelar, men den sammatagna helheten har avgjort valet till DanAvls fördel, säger Carl-Olof Port, vd Nordic Genetics

2007 etablerades ett Nordiskt avelssamarbete mellan Quality Genetics (Sverige), Finnpig (Finland) och Norsvin (Norge). För aveln på mödrar till hybriden ansvarade Norsvin för Lantras medan Nordic Genetics ansvarade för Yorkshire. Avtalet kom till för att skapa en tillräcklig bas för en långsiktig avel. Den 1 januari sa Norsvin upp samarbetsavtalet för avel av Yorkshire med Nordic Genetics och tar idag istället Yorkshire från Topigs i Holland. Detta innebär att de svenska avelsvolymer är för små för att kunna bedriva avel på ett bra sätt då det behövs en större genetisk bas för konkurrenskraftigt och lönsamt urval.

Nordic Genetics har, efter Norsvins uppsägning, utvärderat fyra olika avelsbolag i samarbete med sina ägare och nu valt att gå vidare med Danavl. Genetiken kommer att importeras i form av levande galtar och det blir Quality Genetics som ansvarar för importen av Yorkshire och Lantras i Sverige. Fortsättningsvis kommer Quality Genetics även att erbjuda Duroc-galtar i sitt sortiment. Nordic Genetics kommer att oförändrat ansvara för Hampshireaveln och dess export.

-    Vi måste sätta de svenska djurproducenterna i centrum och se hur vi hela tiden kan utveckla deras möjligheter till ökad lönsamhet och konkurrenskraft. Att ta del av internationellt avelsmaterial som ger fler antal smågrisar och bättre tillväxt är ett sätt att säkerställa svensk grisproduktion även i framtiden, säger Thomas Perkiö, affärsutvecklingsdirektör på HKScan Sverige

Carl-Olof Port, vd Nordic Gentics, tfn: 070-222 84 52
Thomas Perkiö, affärsutvecklingsdirektör HKScan Sverige, tfn: 070-601 11 71

Quality Genetics är ett utvecklingsföretag inom svensk svinavel. Vår uppgift är att förse grisproducenter med livsvin och semin av högsta kvalitet, och härigenom bidra till att konkurrenskraft och lönsamhet hos våra kunder stärks. Genom att förse producenter med bra avels- och djurmaterial bidrar vi även till att konsumenter kan erbjudas ett prisvärt griskött av hög kvalitet.

Företaget är indelat i tre verksamhetsområden; Livsvin, Semin och PigWin. Quality Genetics finns på ett antal olika orter i landet; Eskilstuna, Hörby, Uppsala och Varberg. Huvudkontoret är placerat i Hörby. Idagsläget är vi ca 30 anställda, varav de flesta arbetar på någon av våra två galtstationer i Hörby eller Eskilstuna.

Taggar: