Quantcast släpper ny målgruppsplattform – blåser till strid för ett fritt internet

Report this content

Idag släpper techföretaget Quantcast en ny målgruppsplattform, Quantcast Platform. Annonsbranschen befinner sig vid en kritisk tidpunkt, och Quantcast Platform kommer att jämna ut spelplanen för annonser och marknadsföring på ett öppet internet. Quantcast Platform utgör en ny, innovativ och intelligent plattform som drivs av företagets nya patenterade AI och maskininlärningsmotor, Ara™. Plattformen kommer hjälpa varumärken, organisationer och publicister att nå deras målgrupper genom att nå rätt person, vid rätt tidpunkt. Med sin nya plattform siktar Quantcast på att ta strid för ett internet där vem som helst med en god idé och starkt innehåll kan nå ut till den publik de förtjänar.

”Som förkämpar för ett fritt och öppet internet tror vi på att jämna ut spelplanen för varumärken, byråer och publicister och att eliminera de fördelar som för närvarande utnyttjas av slutna affärsmodeller”, säger Konrad Feldman, medgrundare och vd för Quantcast.

”Vi samlar här vår tekniska expertis inom mätning och insikter, programmatisk annonsering, hantering av integritet och samtycke på en enda enhetlig och lättanvänd plattform för att tillgodose våra kunder behov runt om i världen och för att främja det öppna internet”, säger Feldman.

”Googles beslut att ta ett kliv tillbaka från branschtäckande initiativ är dåliga nyheter för publicister och innehållsskapare. Nästan 5 miljarder människor litar på att det öppna internet för tillgång till kvalitativ och pålitlig information, nyheter, utbildning och underhållning. Google har återigen visat att de är villiga att degradera relevansen av annonsering på det öppna internet. Vad de gör kommer att gynna kassakorna på Search och YouTube, som är helt oberörda av detta beslut. Medan det öppna internet får det allt svårare att leverera effektiv annonsering, eller att helt enkelt mäta effektiviteten av annonsering, så kommer mer av intäkterna från annonsering att försvinna ner i techjättarnas skattkistor, på det öppna och fria internets bekostnad”, säger Feldman.

Med utgångspunkt i data från mer än 100 miljoner webbplatser kommer Quantcast Platform fungera som en av världens största unika samlingar av data i realtid, och vara en källa till målgruppsstatistik och insikter om reklam och marknadsföring. Med inbyggda funktioner som garanterar konsumentens integritet och samtycke kommer Quantcast Platform att göra det möjligt för företag att frodas i en värld där integritet premieras och samtidigt spara tid, kostnader, få djupare insikter och enastående affärsresultat.

De senaste 20 årens annonsfinansierade internet har varit en lyckad affär. Dessvärre har den ofta skett på konsumentens bekostnad och lett till en situation där ett fåtal bolag har nästan all kontroll över marknaden. En situation som nu endast riskerar att förvärras, med risk att den mångfald av produkter, idéer, innehåll och innovationer vi vant oss att se på internet är hotad.

Annonsfinansiering är en bra och beprövad modell som ger publicister en rättvis möjlighet att få betalt för sitt innehåll och konsumenten tillgång till en värld av information. Men den måste ses för vad den är: Ett informationsutbyte som måste bli rättvist för båda parter. Quantcast nya plattform är ett steg i rätt riktning.

”På Ad-on arbetar vi med att överträffa gränserna för vad som är möjligt för våra kunder, och utifrån den premissen kräver vi att våra samarbetspartners har höga standarder. Quantcast har visat sig vara en värdefull resurs, tack vare deras utmärkta datakvalitet och marknadsledande analytiska kompetens. Deras förmåga att upptäcka och agera när det gäller målgruppsskiften och beteendetrender i realtid är en avgörande kompetent i en konkurrenskraftig digital strategi. Dessutom har Quantcast Platform hjälpt oss att nå unika insikter kring våra kunders målgrupper, både om de interagerar med annonsören online och offline. Detta har gjort det möjligt för vårt team att snabbt och effektivt dela den här informationen med annonsörer och i förlängningen öppnat upp för nya tillväxtmöjligheter”, säger Adela Vergara, digitalchef & rådgivare, på AdOn.

“Quantcast utmärker sig också i sitt stöd från det lokala, svenska kontoret. Som byrå uppskattar vi verkligen en lokal närvaro när det gäller system som är affärskritiska för våra kunder”, tillägger Adela på AdOn.

“Genom Quantcasts insikter så skapar Forbes riktigt värde och stärker prestanda i nya områden, och influerar våra kunders bredare mediestrategier, och i förlängningen skapar vi nya intäkter och djupare partnerskap för Forbes, säger Alyson Williams, senior vice president of Digital Operations and Strategy, på Forbes.

Presskontakt:

Artur Leczycki

artur.leczycki@kreab.com

Quantcast är ett annonsteknikföretag och ligger bakom en innovativ, intelligent målgruppsplattform som stärker varumärken, organisationer och publicister i deras strävan efter bättre förstå och bygga deras målgrupper online. Läs mer om Quantcast här.