Delårsrapport Quartiers Properties januari – juni 2023

Quartiers Properties AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2023. Omsättningstillväxt med 33% och ett rekordhögt operativt kassaflöde under första halvåret möjliggör både fortsatt expansion och återupptagen utdelning på preferensaktien.

APRIL – JUNI 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 59 941 (54 043) TSEK motsvarande en tillväxt med 10,9%.

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2 906 (-1 096) TSEK motsvarande en förbättring med 4 002 TSEK. EBITDA justerat för tidigare uppskrivningar av under perioden sålda lägenheter uppgick till 16 886 TSEK.

• Intäkterna från operatörsverksamheten uppgick till 28 816 (22 294) TSEK motsvarande en tillväxt med 29,3%. Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 31 125 (31 749) TSEK och avser försäljning av sju lägenheter i Hacienda Collection.

• Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 22 674 (21 117) TSEK.

• Bruttoresultatet förbättrades med 4 585 TSEK och uppgick till 5 011 (426) TSEK.

• Resultat efter skatt uppgick till -9 111 (-8 856) TSEK. Periodens skattekostnad har påverkats av avsättning för perioden januari-juni på grund av förändrad bedömning. Resultat per aktie för perioden uppgick till -0,16 (-0,15) SEK.

JANUARI – JUNI 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 118 092 (88 970) TSEK motsvarande en tillväxt med 32,7%.

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5 831 (-7 223) TSEK motsvarande en förbättring med

• 1 392 TSEK. EBITDA justerat för tidigare uppskrivningar av under perioden sålda lägenheter uppgick till

• 23 343 TSEK.

• Intäkterna från operatörsverksamheten uppgick till 42 396 (35 201) TSEK motsvarande en tillväxt med 20,4%. Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 75 696 (53 769) TSEK och avser försäljning av 15 lägenheter i Hacienda Collection.

• Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 51 135 (7 175) TSEK.

• Bruttoresultatet förbättrades med 4 210 TSEK och uppgick till -1 675 (-5 885) TSEK.

• Resultat efter skatt uppgick till -22 541 (-29 660) TSEK.

• Resultat per aktie för 1 januari - 30 juni 2023 uppgick till -0,39 (-0,56) SEK.

• Redovisat eget kapital per den 30 juni 2023 uppgick till 228 060 (241 269) TSEK.

• Bolagets substansvärde per den 30 juni 2023 uppgick till 305 069 (325 919) TSEK motsvarande 5,29 (5,65) SEK per aktie. Substansvärdet har justerats för preferensaktieägarnas andel av eget kapital motsvarande 81 238 TSEK, samt ackumulerad ej utbetald utdelning, samt dröjsmålsränta på ej utbetald utdelning om 25 137 TSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET

• I maj inkom Quartiers med förslag om utveckling av fastigheten Boho Club till Marbella kommun. Förslaget, som utvecklats i samråd med Marbella kommun, innebär att fastigheten utvecklas både infrastrukturmässigt och byggrättsmässigt. Totalt rör det sig om en utökning av antalet byggrätter med cirka 20 000 kvm avsedda för hotell, från dagens cirka 9 000 till 29 000 kvm. Skulle de nya byggrätterna träda i laga kraft är styrelsens bedömning att värdet av de nya byggrätterna skulle uppgå till cirka 860 MSEK, motsvarande 15 SEK per stamaktie.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG.

• Den 3 juli kallade styrelsen till en extra bolagsstämma den 20 juli 2023. Styrelsen har föreslagit att bolagsstämman fattar beslut om att återuppta den kvartalsvisa utdelningen på bolagets preferensaktie med start den 30 september.

På ett år har vår stamaktie stigit med cirka 75% och vår preferensaktie är upp cirka 7%. Samtidigt har aktieutvecklingen i fastighetsbranschen varit osedvanligt negativ med kraftigt fallande aktiekurser där vissa bolag noterat nedgångar på upp emot 70%.  Lönsamhetsmässigt rör vi oss i rätt riktning, vilket inte minst syns i att vi når ett positivt EBITDA i kvartalet och under första halvåret genererar ett operativt kassaflöde på cirka 50 MSEK jämfört med ca 7 MSEK föregående år. Andra faktorer kan dock ha haft större inverkan, jag belyser några av dessa nedan.

HUR VÄRDE SKAPAS OCH FINANSIERAS

Betydande värden på fastighetsmarknaden i Norden och särskilt i Sverige har de senaste tio åren skapats genom kontinuerligt fallande räntor som sänkt avkastningskraven på fastigheter och sedermera höjt värdena. Det har öppnat upp för refinansieringar och nya transaktioner, och i symbios har företag, värderingsbolag, banker och andra finansiärer skapat en bubbelliknande situation som nu möjligen delvis har spruckit.

Spanien hade en liknande utveckling innan finanskrisen 2008. Efter att fastighetspriser sjunkit omkring 50% över en natt lärde man sig en läxa. Konsekvensen märks i mycket strikta regler för finansiering och värderingar. Det går således inte att bygga en verksamhet i Spanien genom att enbart belåna fiktivt ökande värderingar baserat på kortsiktiga ränteförväntningar samtidigt som intäkterna beräknas komma över en lång period framöver.

Det bör rimligen sättas begränsningar för detta nu även i Sverige men klart är att vår tillväxt framstått som långsam i direkt jämförelse med många svenska fastighetsbolag. Idag står vi dock bättre rustade än många med sju års erfarenhet av en spelplan för finansiering och värderingar som sannolikt kommer att ta fäste även i Sverige, likt när den för 15 års sedan tog fäste i Spanien under liknande omständigheter.

SPANSK BYRÅKRATI, KETCHUPEFFEKTEN OCH NYA BYGGRÄTTER

Spanien är dock långtifrån perfekt. Varje dag hanterar vi byråkrati och administrativa processer som skulle få många att ge upp, packa väskan och resa tillbaka till Norden. Vi ger dock inte upp och nu har vi gjort framsteg och tillsammans med kommunen hittat vägar framåt för att kunna skapa 20,000 kvm nya byggrätter. Dessa skulle enligt våra beräkningar kunna öka värdet på våra Golden Mile-fastigheter med hela 860 MSEK. Det skulle kunna ge en betydande boost till bolaget och möjliggöra refinansiering av fastighetsbeståndet till nya villkor. I detta fall dock som en följd av faktiskt värdeskapande och inte på grund av en tro om långsiktigt ultralåga räntor.

RENODLING OCH ETT VARUMÄRKE SOM GÅR FRÅN KLARHET TILL KLARHET

Boho Club är idag ett erkänt varumärke med en särpräglad profil som belönats med pris som Spaniens bästa boutiquehotell inom lyxsegmentet och nyligen Europas bästa interiöra design. Vi utvecklar ett andra hem för våra hotellgäster och har som målsättning att varje dag bli lite bättre. Det var inte enkelt att öppna ett helt nytt hotell samtidigt som en pandemi lamslog världen, men likt en snöboll ackumuleras varje förbättring till något stort. Idag efterfrågas vårt varumärke och vår know-how i branschen och vi ses som en trovärdig aktör som kan skapa värde genom riktiga insatser i de fastigheter där vi är aktiva. De högre räntorna kan därför gynna oss när avkastningskraven på fastigheter normaliseras, säljare av hotell anpassar sina prisförväntningar och förvärv kan göras på nivåer som kan ligga till grund för aktivt värdeskapande.

Nu är det inte en fråga om, utan när vi tar Boho till nästa destination och bygger ut Boho Club Marbella med fler rum och restauranger, samt Centro Forestal Sueco med ytterligare ett hotell inom lyxsegmentet. Spanska värderingsregler tillåter inte att dessa framtida värden inkluderas i de värden vi redovisar. Tänk på det nästa gång ni analyserar bolaget och vår aktiekurs.

Önskar er en trevlig sommar!

Marcus Johansson Prakt
Verkställande direktör

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juli 2023 kl. 08:30.

Vid eventuella frågor:

Marcus Johansson Prakt, verkställande direktör

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014 och har sedan dess byggt upp en fastighetsportfölj av både förvaltningsfastigheter och projektfastigheter. Bolaget utvecklar, säljer och hyr ut fastigheter.

Quartiers Properties äger och driver Boho Club som är en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella med restaurang och 40 hotellrum. Projektet är prisbelönt för sin design och arkitektur och både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida www.bohoclub.com för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.

Quartiers Marbella Apartments är ett lägenhetskomplex i Benahavis, grannkommun till Marbella där Quartiers bedriver lägenhetsuthyrning. Boendet passar utmärkt för både kort- och långtidsboende och är populärt bland såväl familjer som grupper som besöker Marbella för semester, träningsresor eller för att spela golf. Besök hemsidan www.quartiersmarbella.com för att boka din lägenhet.

Hacienda Collection är ett lägenhetsprojekt i Benahavis, strax utanför Marbella där Quartiers Properties säljer lägenheter som är redo för omedelbar inflyttning. Lägenheterna ligger i ett gated bostadsområde med utsikt över medelhavet. Bostäderna erbjuder en öppen och rymlig planlösning med stora fönster, kök av hög standard, separat tvättstuga med två till tre sovrum. De generösa terrasserna erbjuder gott om utrymme för att umgås med familj och vänner. Vänligen besök hemsidan för mer information och för att boka en visning, på plats eller digitalt: www.haciendacollection.es.