Delårsrapport Quartiers Properties januari – juni 2024

Quartiers Properties AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2024.

Boho Club ökar intäkterna med 10% första halvåret 2024. Tillväxten förväntas fortsätta i samma takt under tredje kvartalet

APRIL - JUNI 2024

• Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 26 536 (26 345)) TSEK. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten andra kvartalet 2023 på 28 816 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotell med 2 471 TSEK vilket på grund av avyttringen av lägenheterna avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 27 298 (31 125) TSEK och avser försäljning av sex (sju) lägenheter i Hacienda Collection. Efter utgången av andra kvartalet återstår elva lägenheter av de ursprungliga 99.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -467 (2 906) TSEK. Rörelseresultatet har påverkats negativt av kostnader för kommande expansion av Boho Club.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 77 602 (22 764) TSEK. Kassaflödet har påverkats positivt av erhållen köpeskilling från tidigare redovisad försäljning av fastighet.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -9 703 (-9 111) TSEK. Resultatet per aktie för perioden 1 april - 30 juni 2024 uppgick till -0,17 (-0,16) SEK.
  • Redovisat eget kapital per den 30 juni 2024 uppgick till 210 222 (228 060) TSEK.

JANUARI - JUNI 2024

• Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 42 011 (38 015) TSEK. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten andra kvartalet 2023 på 42 396 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotell med 4 381 TSEK vilket på grund av avyttringen av lägenheterna avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 41 261 (75 696) TSEK och avser försäljning av 9 lägenheter i Hacienda Collection.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6 221 (-5 831) TSEK.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 68 401 (51 134) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -29 917 (-22 541) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 januari - 30 juni 2024 uppgick till -0,52 (-0,39) SEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET

• Beläggningsgraden på Boho Club under första halvåret uppgick till 67% jämfört med genomsnittet för Marbella om 61% vilket visar på anläggningens attraktionskraft.
  • I maj ingick bolaget ett strategiskt samarbete med Catella Corporate Finance. Samarbetet omfattar dels refinansiering av bolagets lånestruktur och dels att identifiera och finansiera nya hotellprojekt som en del i bolagets tillväxtplan.
  • I juni tog bolaget ett stort steg i utvecklingen av det nya hotellet på fastigheten Centro Forestal Sueco genom att inleda ett samarbete med det globala design- och innovationsföretaget RAFAEL DE LA-HOZ Architects.
  • I juni beslutade bolagets styrelse att byta namn på moderbolaget till Boho Group AB. Namnbytet utgör ytterligare ett steg i den renodling av verksamheten mot utveckling och drift av hotellfastigheter som pågått under de senaste åren.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG.

• Efter Den 4 juli kallade bolaget till en extra bolagsstämma att hållas den 8 augusti. Den extra bolagsstämman kommer att behandla dels förslaget till namnbyte till Boho Group och dels inval av en ny styrelsledamot. Inga övriga väsentliga händelser har inträffat efter räkenskapårets utgång.

Den 1 april påbörjade jag mitt nya uppdrag som VD för Quartiers Properties. Denna kvartalsrapport markerar därmed det första kvartalet där jag verkat som VD.

Jag vill börja med att säga hur stolt jag är över det som skapats under de senaste åren trots motgångarna i form av en pandemi och haltande världsekonomi. Vi har skapat en riktig pärla i Marbella, som vi strävar efter att göra till en av regionens största hotell- och restaurangverksamheter.

På kort tid har vi byggt ett varumärke som kan mäta sig med de allra bästa, och som vi ser fram emot att expandera till nya områden. Dessutom har vi samlat ett fantastiskt team som verkligen bryr sig om våra kunder, vilket har resulterat i marknadens högsta kundnöjdhetomdömen. Mina förväntningar har definitivt överträffats.

Med omvandlingen av vår verksamhet till ett bolag helt fokuserat på utveckling och drift av hotellfastigheter i stort sett klar, har vårt fokus under andra kvartalet legat på att skapa förutsättningar för tillväxt och förbereda oss för att ta Boho Club till nya destinationer. Samtidigt som vi fortsätter att utveckla vår befintliga verksamhet i Marbella till sin fulla potential. En milstolpe i detta arbete är det kommande namnbytet till Boho Group som vi kommunicerade för ett par veckor sedan.

I Marbella investerar vi nu i att utöka hotellet med fler intäktsbringande enheter som bedöms bidra till en ökad omsättning motsvarande cirka 20% per år för Boho Club som helhet. Projektens höga lönsamhet förväntas dessutom ge en positiv resultateffekt. Redan under Q4 i år kommer vi börja se effekter av dessa investeringar med fullt genomslag under 2025.

Vi har också påbörjat planeringen av Boho Clubs framtida utbyggnad tillsammans med den världsledande arkitektfirman Rafael de la Hoz Architects. Jag ser fram emot att snart kunna presentera dessa planer för er.

Samtidigt som vi investerar i tillväxt så jobbar vi med att konstant se över våra kostnader för att balansera dessa utifrån där vi står idag. Jag kan konstatera att vi under första halvåret sänkt våra kostnader för central administration med -30% jämfört med samma period förra året. Kombinationen av ökade intäkter, lägre finansieringskostnader och anpassade overhead- och driftskostnader, skall ge oss en sund bas för framtiden.

Det är en stor uppgift att ta Boho Group till nya nivåer, men andra kvartalet har varit ett tydligt steg i rätt riktning och vi hoppas se att det vi gjort redan bär frukt under andra halvan av året.

Jag ser fram emot att löpande berätta mer om det vi gör och ha en tät kontakt med er aktieägare.

Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.

Med vänliga hälsningar,

Andreas Bonnier

VD Quartiers Properties

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 08:00.

Vid eventuella frågor:

Andreas Bonnier, verkställande direktör
E-post: andreas.bonnier@quartiersproperties.se

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.

Quartiers Properties äger och driver Boho Club som är en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella med restaurang och 40 hotellrum. Projektet är prisbelönt för sin design och arkitektur och både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida www.bohoclub.com för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.