Delårsrapport Quartiers Properties januari – mars 2024

Quartiers Properties AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för första kvartalet 2024.

EBITDA förbättrades med 34% i det säsongsmässigt svaga första kvartalet.

Januari – mars 2024

• Intäkterna från operatörsverksamheten uppgick till 15 476 (13 581) TSEK motsvarande en tillväxt om 14%.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 13 963 (44 570) TSEK och avser försäljning av tre lägenheter i Hacienda Collection.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5 754 (-8 737) TSEK motsvarande en förbättring med 2 983 TSEK jämfört med föregående år.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till -9 201 TSEK (28 370) TSEK.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 1 810 TSEK och uppgick till -4 872 (-6 682) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -20 212 (-13 437) TSEK. Det sämre resultatet beror främst på nedskrivning av marknadsvärderade finansiella tillgångar med 8 812 (0) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 januari - 31 mars 2024 uppgick till -0,35 (-0,23) SEK.
  • Redovisat eget kapital per den 31 mars 2024 uppgick till 222 789 (225 448) TSEK.

Väsentliga händelser under det FÖRSTA kvartalet

• I januari genomfördes den andra delen av investeringen i Nowonomics om 6,3 MSEK som ett led i det samarbete som inleddes under hösten 2023.
  • Den 1 april tillträdde Andreas Bonnier som ny VD.

Väsentliga händelser efter periodens utgång.

• Efter kvartalets utgång har ytterligare fyra lägenhetsförsäljningar kontrakterats varav en slutförts.
  • Inga övriga väsentliga händelser har inträffat efter räkenskapårets utgång.

Det är med stor glädje och en djup känsla av ansvar som jag skriver detta VD-brev. Som medgrundare och styrelseledamot är jag stolt att nu även överta det operativa ansvaret för verksamheten som under det första säsongsmässigt svaga kvartalet noterar tillväxt i vår viktigaste affärsgren, nämligen hotellfastighetsdelen. Efter ett 2023 där vi framgångsrikt renodlat verksamheten är detta var vårt nuvarande fokus för tillväxt ligger.

Den framgångsrika fastighetsförsäljningen av lägenheter som utgjorde grunden i vår renodlingsstrategi är snart avslutad och vi kommer nu kunna fokusera fullt ut på hotellverksamheten. Varumärkesmässigt och som fastighetsprojekt visste jag att vi hade en stor tillgång i Boho Club och CFS. Mitt fokus den senaste tiden har därför legat på att optimera den operativa driften och förädlingsorganisation. Självklart finns det alltid aspekter att förbättra och finslipa men jag kan med glädje bekräfta styrkan i även denna. Jag bedömer därför att bolaget nu är redo att expandera såväl hotelldrift som ägande av hotellfastigheter i först och främst Spanien men inom kort, även i andra europeiska länder.

Rent konkret avser jag söka och inleda strategiska samarbeten som gör det möjlighet för oss att fokusera på det vi gör allra bäst, utveckla och driva hotellfastigheter. Fokus ligger därför på att etablera en struktur som ger oss tillgång till kapital via samarbeten där vår kompetens inom just konceptutveckling och drift värdesätts. Boho Club, vårt prisbelönta hotell, exemplifierar vad vi kan uppnå och kommer att utgöra det varumärke vi kommer att fokusera vår expansion på.

På hemmaplan i Marbella och Costa del Sol arbetar vi fortsatt med utvecklingen av våra Golden Mile fastigheter. Vi har nu inlett arbetet med arkitektonisk och konceptuell utveckling av vårt framtida utökade hotellprojekt för att skapa ett hotellkoncept som sticker ut.

Vi jobbar aktivt med kommun och myndigheter för att driva frågan framåt så snabbt som möjligt och jag ser fram emot att meddela när vi når nästa stora milstolpe i denna process.

Framtiden ser otroligt spännande ut, och varje steg vi tar är en del av resan att fullt ut realisera potentialen som finns i bolaget. Nu är starten på ett expansivt kapitel.

Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.

Med vänliga hälsningar,

Andreas Bonnier
VD Quartiers Properties

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024 kl. 08:00.

Vid eventuella frågor:

Andreas Bonnier, verkställande direktör
E-post: andreas.bonnier@quartiersproperties.se

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.

Quartiers Properties äger och driver Boho Club som är en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella med restaurang och 40 hotellrum. Projektet är prisbelönt för sin design och arkitektur och både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida www.bohoclub.com för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.