Kommuniké från årsstämma den 11 juni 2024 i Quartiers Properties AB (publ)

Vid årsstämma i Quartiers Properties AB (publ) (”Bolaget”), som ägde rum idag den 11 juni 2024, fattades i huvudsak nedan beslut med erforderlig majoritet.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Vinstutdelning på preferensaktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om vinstutdelning, i enlighet med Bolagets bolagsordning, om 96 öre per preferensaktie (vilket innebär en total utdelning om 6 499 073,28 kronor på preferensaktierna) att betalas ut kvartalsvis med 24 öre per preferensaktie. Avstämningsdagar för vinstutdelning på preferensaktier ska vara den 30 juni 2024, 30 september 2024, 30 december 2024 och 31 mars 2025, eller närmast föregående bankdag, i enlighet med Bolagets bolagsordning.

Ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och den verkställande direktören

Årsstämman beslutade att bevilja samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse- och revisorsarvoden

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå med ett belopp om 290 000 kronor till styrelsens ordförande och med 150 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter, samt att styrelsen ska ha rätt att besluta om att utbetala marknadsmässig och skälig ersättning till styrelseledamot (personligen eller via bolag) för utfört konsultarbete som inte omfattas av sedvanligt styrelsearbete. Styrelseledamot som får ersättning av Bolaget på grund av anställning ska dock inte erhålla arvode.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå löpande enligt godkänd räkning.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma omvälja Jörgen Cederholm, Andreas Bonnier, Raouf Lotfi och Merja Rahkola samt att till styrelsens ordförande omvälja Jörgen Cederholm.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att för tiden intill slutet av nästa årsstämma omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor med auktoriserade revisorn Henrik Boman som huvudansvarig revisor.

Valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta instruktion för att utse valberedningen inför årsstämman 2025 och att gälla tills vidare, innebärande att valberedningen ska bestå av fyra (4) ledamöter varav tre (3) ledamöter ska utses av de per 31 augusti 2024 tre (3) största aktieägarna enligt den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken, samt styrelsens ordförande.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra Bolagets genom att dels föra in en ny paragraf som möjliggör för Bolaget att hålla digitala bolagsstämmor i enlighet med 7 kap. 15 § aktiebolagslagen (2005:551), dels föra in en ny paragraf som anger att styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551) samt att styrelsen får besluta om att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier, konvertibler och/eller konvertibler

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga Bolagets styrelse att, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller i övrigt med villkor. Beslut om emissioner med stöd av bemyndigandet får medföra en ökning av Bolagets aktiekapital med maximalt femton (15) procent, beräknat utifrån aktiekapitalets storlek första gången bemyndigandet tas i anspråk. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske för att tillgodose Bolagets kapitalbehov och säkra Bolagets fortsatta verksamhet och utveckling. Vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emission ske på marknadsmässiga villkor, dock med möjlighet till att lämna marknadsmässig emissionsrabatt. Bemyndigandet gäller för tiden intill nästa årsstämma i Bolaget.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman vilken finns tillgängliga på Bolagets webbplats, https://quartiersproperties.com/for-investerare.

För ytterligare information, kontakta:

Andreas Bonnier, VD, Quartiers Properties AB (publ)

E-post: andreas.bonnier@quartiersproperties.se

Telefon: + 46 73 336 65 77

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.

Quartiers Properties äger och driver Boho Club som är en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella med restaurang och 40 hotellrum. Projektet är prisbelönt för sin design och arkitektur och både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida www.bohoclub.com för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.

Mangold är Bolagets Certified Adviser. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50 eller e-post ca@mangold.se.