Kommuniké från årsstämma den 15 juni 2023 i Quartiers Properties AB (publ)

Vid årsstämma i Quartiers Properties AB (publ) (”Bolaget”) som ägde rum idag den 15 juni 2023, fattades i huvudsak nedan beslut med erforderlig majoritet.

• Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2022.
  • Årsstämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022 och att disponera Bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen.
  • Årsstämman beslutade att bevilja samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå med ett belopp om 290 000 kronor till styrelsens ordförande och med 150 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter samt att styrelsen ska ha rätt att besluta om att utbetala marknadsmässig och skälig ersättning till styrelseledamot (personligen eller via bolag) för utfört konsultarbete som inte omfattas av sedvanligt styrelsearbete. Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå på löpande räkning enligt godkänd räkning.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om (i) omval av styrelseledamöterna Jörgen Cederholm och Andreas Bonnier, (ii) nyval av Raouf Lotfi och Merja Rahkola och (iii) omval av Jörgen Cederholm som styrelseordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att för tiden intill slutet av nästa årsstämma att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor med auktoriserade revisorn Henrik Boman som huvudansvarig revisor.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta riktlinjer för inrättade av valberedning och dess arbete och att valberedningen inför årsstämman 2024 ska bestå av Andreas Bonnier (representerades Egonomics AB) och Mats Lundberg (representerades Fastighets Aktiebolag Bränneröd och Mats Invest AB) med Mats Lundberg som valberedningens ordförande.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga Bolagets styrelse att, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller i övrigt med villkor.

Beslut om emissioner med stöd av bemyndigandet får medföra en ökning av Bolagets aktiekapital med maximalt femton (15) procent, beräknat utifrån aktiekapitalets storlek första gången bemyndigandet tas i anspråk.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske för att tillgodose Bolagets kapitalbehov och säkra Bolagets fortsatta verksamhet och utveckling. Vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emission ske på marknadsmässiga villkor, dock med möjlighet till att lämna marknadsmässig emissionsrabatt. Bemyndigandet ska gälla för tiden intill nästa årsstämma i Bolaget.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen och de fullständiga förslagen till beslut vilka finns tillgängliga på Bolagets webbplats, https://quartiersproperties.com/for-investerare.

Marcus Johansson Prakt, VD, Quartiers Properties AB (publ)

marcus.prakt@quartiersproperties.se

+ 46 72-018 5998

Om Quartiers Properties AB (publ)

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014 och har sedan dess byggt upp en fastighetsportfölj av både förvaltningsfastigheter och projektfastigheter. Bolaget utvecklar, säljer och hyr ut fastigheter.

Quartiers Properties äger och driver Boho Club som är en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella med restaurang och 30 hotellrum. Projektet är prisbelönt för sin design och arkitektur och både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida www.bohoclub.com för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.

Quartiers Marbella Apartments är ett lägenhetskomplex i Benahavis, grannkommun till Marbella där Quartiers bedriver lägenhetsuthyrning. Boendet passar utmärkt för både kort- och långtidsboende och är populärt bland såväl familjer som grupper som besöker Marbella för semester, träningsresor eller för att spela golf. Besök hemsidan www.quartiersmarbella.com för att boka din lägenhet.

Hacienda Collection är ett lägenhetsprojekt i Benahavis, strax utanför Marbella där Quartiers Properties säljer lägenheter som är redo för omedelbar inflyttning. Lägenheterna ligger i ett gated bostadsområde med utsikt över medelhavet. Bostäderna erbjuder en öppen och rymlig planlösning med stora fönster, kök av hög standard, separat tvättstuga med två till tre sovrum. De generösa terrasserna erbjuder gott om utrymme för att umgås med familj och vänner. Vänligen besök hemsidan för mer information och för att boka en visning, på plats eller digitalt: www.haciendacollection.es.

Mangold är Bolagets Certified Adviser. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50 eller e-post ca@mangold.se.