Delårsrapport för perioden januari - juni 2015

• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 837 (135) tkr
  • Soliditeten vid periodens utgång var 91 (81) procent

Kommande rapportdatum

Lucent Oil AB avser att lämna följande ekonomiska information för verksamhetsåret 2015.
Kvartalsredogörelse för kvartal 3         - publiceras 24 november 2015
Bokslutskommuniké 2015                 - publiceras i februari 2016
Årsredovisning 2015                          - publiceras i maj 2016

VD har ordet

Under det andra kvartalet har koncernens resultatförbättring fortsatt. Omsättningen har under kvartalet ökat med 35 % och koncernen uppvisar en vinst före avskrivningar på 601 tkr jämfört med en förlust på 39 tkr. Resultat efter skatt uppgår till 334 tkr jämfört med samma period föregående år -394 tkr. På delåret uppgår omsättningsökningen till 47 % och resultat efter skatt till 1 292 tkr (-608 tkr).

Andra kvartalet har inte varit lika starkt som första kvartalet, huvudsakligen beroende på att en av de kunder som köper olja har haft drygt en månads planerat årligt produktionsstopp. Efter produktionsstoppet har försäljningen till kunden ökat jämfört med innan produktionsstoppet. Det låga oljepriset har påverkat Phoenix’s försäljningspris negativt under andra kvartalet, men det vägs delvis upp av en ökad mängd försäljning av renad olja.

Moderbolaget redovisar en något lägre omsättning andra kvartalet, men uppvisar en vinst efter skatt på 35 tkr mot en förlust på 588 tkr året innan. Kemförsäljningen har ökat något även under andra kvartalet, men från en låg nivå. I det oljereningssystem som Lucent har levererat och nu bistår med projektledning fungerar nu mekaniskt. Systemet är planerat att helt ersätta befintligt oljereningssystem under slutet av 2015.

Sammantaget ser jag fortsatt positivt på utvecklingen i Phoenix under resten av året, trots att oljepriset fortsätter att falla. Mängden insamlad olja fortsätter att hålla sig på en god nivå och EU:s svaveldirektiv har hittills inte påverkat insamlingen i någon större utsträckning. Ökningen av försäljningen av såld olja efter produktionsstoppet ser ut att hålla i sig, vilket leder till att Phoenix räknar med en fortsatt god utveckling under 2015. När det gäller moderbolagets utveckling så fortsätter styrelsens arbete med att försöka omstrukturera verksamheten.

Kungens Kurva den 27 augusti 2015

Per-Ove Melinder