QuiaPEG sluter optionsavtal med Chengdu Shengnuo Biopharm Co.

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”QuiaPEG”), som utvecklar förbättrade versioner av kliniskt validerade eller redan godkända läkemedel, offentliggör idag att avtal ingåtts med det kinesiska läkemedelsbolaget Chengdu Shengnuo Biopharm Co., Ltd (”SNBio”) som betalar USD 200.000 (ca 2 MSEK) i utbyte mot att under en begränsad tid få utvärdera en egentillverkad läkemedelssubstans tillsammans med en av QuiaPEGs frisättningsbara aktiverade PEGs från teknologiplattformen Uni-Qleaver®.

Affärsuppgörelsen består av två delar. Den första delen utgörs av ett optionsavtal genom vilket SNBio erhåller en forskningslicens för att under en begränsad period utvärdera en specifik frisättningsbar aktiverad PEG i pre-kliniska försök. Optionsavtalet avser en av SNBio:s egentillverkade läkemedelssubstanser.

Efter optionsperioden har SNBio möjlighet att inleda förhandlingar avseende en exklusiv kommersiell licens för Kina för användning av QuiaPEGs teknologiplattform Uni-Qleaver® tillsammans med den specifika läkemedelssubstansen. Optionsavtalet stipulerar att en sådan kommersiell licens ska innehålla sedvanliga villkor som exempelvis up-front betalning, milstolpsbetalningar och royalties.

Den andra delen av uppgörelsen innebär att QuiaPEG under hösten 2020 kan köpa en större mängd liraglutid tillverkad av SNBio enligt god tillverkningssed (current Good Manufacturing Practise, cGMP) för det egna läkemedelsprojektet QPG-1029 (peg-liraglutid). Inköpet kommer att göras till ett mycket fördelaktigt pris och mängden kommer både att räcka till att avsluta återstående pre-kliniska studier och att genomföra den första kliniska prövningen, dvs så långt som QuiaPEG har för avsikt att driva QPG-1029 innan projektet utlicensieras. Priset som förhandlats fram innebär en väsentlig kostnadsbesparing för QuiaPEG.

Det är glädjande att QuiaPEG nu har slutit ett optionsavtal för den kinesiska marknaden vilket bekräftar intresset för teknologiplattform Uni-Qleaver® och den kommersiella potentialen. Att vi dessutom lyckades förhandla fram förmånliga villkor för inköp av cGMP-producerad liraglutid är grädde på moset”, säger Marcus Bosson, verkställande direktör.

“Med tanke på de positiva resultaten från QuiaPEGs Proof-of-Concept studie tidigare i år så ser vi framemot att utvärdera en frisättningsbar aktiverad PEG ur Uni-Qleaver®-biblioteket tillsammans med vår egenutvecklade substans”, säger Dr. Yongjun Wen, verkställande direktör och grundare av SNBio.

För QuiaPEG fortsätter utvecklingsprogrammet för QPG-1029. Efter det positiva utfallet av Proof-of-Concept studien i början av året har ytterligare farmakokinetiska studier inletts. Toxikologi- och säkerhetsstudier är planerade att genomföras innan det kliniska programmet kan starta. Parallellt fortsätter utveckling av produktionsprocess och formulerings- och stabilitetsstudier.

Liraglutid är ett godkänt läkemedel med en årlig försäljning på cirka 4 miljarder dollar och grundpatentet går ut under 2022. Liraglutid har utvecklats av Novo Nordisk och säljs under varumärkena Victoza och Saxenda inom indikationerna typ 2-diabetes och övervikt.

Över en halv miljard individer globalt är drabbade av diabetes, där de allra flesta har typ 2-diabetes. Marknaden för diabetesläkemedel beräknades år 2015 till 31 miljarder dollar (GlobalData) och den årliga tillväxten beräknas vara cirka 6,5 procent fram till 2025.

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bosson, verkställande direktör

Tel: +46-70-693 1253

E-post: marcus.bosson@quiapeg.com

Denna information är sådan information som QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj, 2020.

Om QuiaPEG

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) är ett utvecklingsbolag för läkemedel baserat på en patenterad s.k. drug delivery-plattform, Uni-Qleaver®. Bolaget utvecklar förbättrade och patenterbara former av läkemedel under utveckling eller som redan godkänts av läkemedelsmyndigheter. Dessa förfinade och bättre former av läkemedel bygger på bolagets unika och patenterade teknologiplattform. Bolaget är listat på Spotlight Stock Market (ticker: QUIA).

Om Chengdu Shengnuo Biopharm Co., Ltd.

Bolaget grundades in Chengdu, Kina, 2001 med målet att tillverka peptider för forskning och kliniska studier för den inhemska marknaden. Shengnuo har en dominerande position på den kinesiska marknaden för peptidläkemedel. Bolaget har mer än 300 anställda och etablerade 2013 dotterbolaget Shengnuo Peptide USA, Inc som erbjuder kontraktstillverkning av peptider för den globala läkemedelsmarknaden. www.snbiopharm.com