Styrelsens förslag till årsstämman den 8 juni 2015

Respektive punkt nedan hänvisar till föreslagen dagordningen till årsstämman.

Punkt 10

Koncernen och moderbolaget redovisar ett underskott för 2014 och styrelsen föreslår ingen utdelning.

Punkt 12

Antalet styrelseledamöter föreslås uppgå till tre ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Punkt 13

Arvode till styrelsen föreslås uppgå till 120 000 kr att fördelas enligt styrelsens beslut och att ersättning till revisorer utgår enligt räkning.

Punkt 14

Föreslås omval av Lars Linzander, Johan von Kantzow och Per-Ove Melinder som ordinarie styrelseledamöter och att inga suppleanter väljs.

Punkt 15

Till revisorer föreslås omval av revisionsbolaget Ernst & Young AB med auktoriserade revisorn Johan Eklund som huvudansvarig revisor.

Punkt 16

Förslag till bemyndigande för styrelsen i Lucent Oil AB (publ) (”Bolaget”) att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler eller en kombination därav

För att möjliggöra förvärv, expansion eller andra tillväxtprojekt samt ett personligt ägarengagemang hos ledande befattningshavare i Bolaget krävs ytterligare kapital, varför styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av aktier och/eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler.

Utnyttjandet av bemyndigandet får inte medföra att Bolagets aktiekapital kommer att överstiga Bolagets högsta tillåtna aktiekapital enligt gällande bolagsordning.

Bemyndigandet skall även innefatta rätt att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler med bestämmelse om apport eller att aktie skall tecknas med kvittningsrätt eller eljest med villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket p 6, 14 kap 5 § första stycket p 6 eller 15 kap 5 § första stycket p 4 aktiebolagslagen.

Emissionen/emissionerna skall kunna rikta sig till allmänheten, externa investerare vilka av styrelsen inbjuds till teckning, ledande befattningshavare i Bolaget och/eller nuvarande aktieägare. Skälet till att nyemission skall kunna ske med avvikelse från aktieägares företrädesrätt är i första hand att möjliggöra en finansiering på ett tidseffektivt sätt främst i samband med förvärv och andra tillväxtprojekt.

Emissionskursen skall fastställas på marknadsmässiga villkor och grunden för emissionskursen skall vara aktiens marknadsvärde.

För beslut till bemyndigande enligt ovan fordras en majoritet av minst 2/3 av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Stockholm 22 maj 2015

Lucent Oil AB (publ)