Val av peg-liraglutid (QPG-1029) som första läkemedelsprojekt efter lyckade pre-kliniska resultat

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) utvecklar förbättrade och patenterbara versioner av kliniskt validerade eller redan godkända läkemedel, s.k. biobetters. Detta sker på basen av bolagets egna patentskyddade teknologiplattform, Uni-Qleaver®, som tillåter en vald  frisättningstid för läkemedlet genom en styrbar kemisk kopplingsenhet. Efter att ha erhållit positiva pre-kliniska försöksresultat, har bolaget valt sitt första läkemedelsprojekt, peg-liraglutid (QPG-1029), som har  blockbuster¹ potential inom indikationerna diabetes och övervikt.

QuiaPEG har nu valt sitt första läkemedelsprojekt QPG-1029, som är en förbättrad version av originalläkemedlet liraglutid². Liraglutid är ett godkänt läkemedel med en årlig försäljning på ca 4 miljarder USD och grundpatentet går ut under 2022. Liraglutid har utvecklats av det globala läkemedelsbolaget Novo Nordisk och säljs under varumärkena Victoza™ och Saxenda™ inom indikationerna typ-2 diabetes respektive övervikt. Liraglutid injiceras dagligen medan QPG-1029, baserat på resultaten, indikerar en möjlig veckovis dosering, dvs en avsevärd förbättring för patienter.

QuiaPEG har genom försök avseende QPG-1029, både in vitro (i provrör) och in vivo (i försöksdjur), befäst styrkan och möjligheterna för såväl plattformen, Uni-Qleaver®, som för sin utveckling av nya förbättrade läkemedel.

De lyckade pre-kliniska resultaten visar att QPG-1029:

• saknar biologisk aktivitet före frisättning av liraglutid, vilket gör det till en s.k. prodrog³, som öppnar upp möjligheten till ett förenklat regulatoriskt förfarande
  • klyvs på ett förutsägbart sätt vid kroppens normala pH
  • har en adapterbar klyvningstid genom valet av kopplingsenhet (kemisk grupp) från bolagets patenterade bibliotek av kemiska grupper (s.k. triggers) som öppnar för många kommande läkemedelsprojekt med inbördes olika krav
  • efter klyvning frisätter fritt liraglutid med full biologisk aktivitet
  • har väsentligt längre halveringstid än originalformen av liraglutid, i linje med de designkriterier som önskade uppnås och nu indikerar en möjlig veckovis dosering av QPG-1029 istället för originalläkemedlets dagliga – en stor fördel för patienterna

Kopplingen av peg till liraglutid via Uni-Qleaver® har utförts vid bolagets laboratorium i Uppsala medan analyser och djurförsök har utförts vid externa forskningslaboratorier. Resultaten bekräftar potentialen i QuiaPEGs patentsökta teknologiplattform Uni-Qleaver® och utgör ett utmärkt underlag i pågående och framtida diskussioner rörande licenser och samarbeten.

-        ”Vi är väldigt nöjda med resultaten från de senaste djurförsöken och det är en viktig milstolpe som nu uppnåtts. Tack vare Uni-Qleaver® och dess bibliotek av triggers har vi lyckats öka halveringstiden till en möjlig veckovis dosering samtidigt som effekten av liraglutid bibehålls”, säger den vetenskaplige grundaren Marek Kwiatkowski.

-        ”En veckodosering ökar patientnyttan väsentligt. QPG-1029 har potential att bli ett blockbuster läkemedel och kommer att kunna vara ett mycket intressant och värdefullt projekt för läkemedelsbolag inriktade på diabetes och övervikt. Vi har flera viktiga milstolpar, både utvecklings- och affärsmässiga, att se fram emot det närmaste halvåret”, säger Marcus Bosson, verkställande direktör i QuiaPEG.

Bolaget driver nu utvecklingen vidare med fortsatta pre-kliniska försök. De lyckade resultaten öppnar även upp för ytterligare läkemedelsprojekt i den egna pipelinen där Uni-Qleaver® möjliggör förbättringar av existerande läkemedel. Kostnaderna under det närmaste halvåret beräknas vara förhållandevis låga genom att man arbetar med en känd substans. Parallellt kommer diskussionerna att fortsätta med de läkemedelsbolag som indikerat intresse för QPG-1029.

----------------------------------------------------------

¹ Ett läkemedel som når över en miljard dollar i årlig försäljning.

² Liraglutid är en s.k. GLP-1-analog (glucagon-like peptide) som binder till och aktiverar GLP-1-receptorn, vilket resulterar i glukosberoende, ökad insöndring av insulin samtidigt som glukagonproduktionen minskar. Detta leder till en blodsockersänkande effekt. I den blodglukossänkande mekanismen ingår även en mindre fördröjning av magsäckens tömning. Liraglutid ger minskad kroppsvikt och kroppsfettmassa genom mekanismer som ger minskad hunger och sänkt energiintag. (källa: Läkemedelsverket)

³ En prodrog (eng. ”prodrug”) är ett inaktivt läkemedel i den form som den tas. När prodrogen har kommit in i kroppen omvandlas den till den aktiva formen. Omvandlingen sker genom att någon del av läkemedlets kemiska struktur förändras.(källa: Wikipedia)

Marcus Bosson, verkställande direktör

E-mail: marcus.bosson@quiapeg.com, www.quiapeg.com

Denna information är sådan information som QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november, 2018.