• QUIATECH/

Report this content

Nyemission om 54 miljoner kronor ger Quiatech bas för kommersialisering av sina produkter SEB Företagsinvest, Scandinavian Life Science Venture, Stiftelsen Industrifonden och InnovationsKapital investerar 54 miljoner kronor i Quiatech. Quiatech skall använda pengarna huvudsakligen för att slutföra sin produktutveckling samt att kommersialisera sina produkter. Quiatech grundades i februari 2000 och är fokuserat på utveckling av teknologier för genanalys, molekylär diagnostik och genbaserad terapi. Quiatechs produkter baseras på teknologier och patent utvecklade av docent Marek Kwiatkowski som är verksam vid Rudbecklaboratoriet, Uppsala Universitet. Torbjörn Petterson, VD för Quiatech, säger: "Den förstärkta finansiella ställningen möjliggör för oss att med ökad kraft bygga vidare på den starka grund som vi har skapat det senaste året. Vi har nu etablerat den finansiella basen för en kommersialisering av Quiatechs produkter." Björn Österlund, SEB Företagsinvest, kommenterar: "Quiatech är ett mycket spännande företag som verkar inom ett område under snabb tillväxt. Bolaget har flera unika teknologier som vi tror kommer att skapa stort intresse på marknaden. Vi är därför mycket nöjda med att vara med och investera i Quiatech i denna spännande fas och har stora förhoppningar på den förestående kommersialiseringen." Enskilda Securities har varit rådgivare till Quiatech i finansieringsprocessen. Quiatech AB Styrelsen För mer information kontakta: Torbjörn Pettersson, VD Quiatech Tel: 018 - 57 23 80 Mobil: 0706 - 40 48 96 torbjorn.pettersson@quiatech.com www.quiatech.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00400/wkr0002.pdf