QuickBit eu AB (publ) rekryterar Jonathan Santos i Gibraltar

QuickBit eu AB (publ) har anlitat Jonathan Santos som lokal Country Manager för bolagets helägda dotterbolag i Gibraltar. Jon har över 20 års erfarenhet från arbete med internationella betalningslösningar och kommer närmast från det Londonbaserade managementkonsultbolaget Bearing.

Som tidigare meddelats etablerar QuickBit operativ verksamhet i Gibraltar genom förvärv av det lokala bolaget Rockmint Limited. Gibraltar har varit först ut i världen med lagstiftning som reglerar företag verksamma inom området för kryptovalutor och genom etableringen får QuickBit möjlighet att expandera fort på den internationella marknaden för e-handelsbetalningar med kryptovalutor.

Jonathan Santos kommer från Gibraltar och har över 20 års erfarenhet från utvecklingen av internationella betalningar (”remittances”), bland annat som Director i MoneyGram och Thomas Cook, med bas i London. Santos arbete och det nätverk han upprättat genom åren accelererade utvecklingen av internationella penningsförsändelser i många av Afrikas utvecklingsländer, något som gav honom erkännande från det internationella bankväsendet.

Santos har även erfarenhet från arbete med disruptiva teknologier och har varit med att lansera ett antal innovationer, inklusive det första snabba person till person-transaktionssystemet i Afrika 1997 och det första inter-afrikanska nätverket mellan Uganda och Tanzania samma år. Han har även utvecklat ett betalningsnätverk för Travelex och har varit konsult inom området för ett flertal banker och internationella organisationer såsom DFID (brittiska motsvarigheten till SIDA), Världsbanken och flera centralbanker i Afrika. Santos arbetar för närvarande på en doktorsavhandling inom området.

– Jonathan är en av de mest erfarna experter jag vet inom remittances och detta kombinerat med hans förståelse för innovation samt kontaktnät både internationellt och med myndigheter i Gibraltar gör att han är en utmärkt person att rekrytera i samband med att QuickBit accelererar bolagets expansion, säger Jörgen Eriksson, senior advisor på QuickBit.

– Det finns flera gemensamma nämnare mellan remittances och kryptovalutor, och blockchain tillför en dimension av säkerhet som inte varit möjlig tidigare för betalningar i utvecklingsekonomier. Jag deltog 1997-1999 i en arbetsgrupp för att ta fram ett regelverk för regionala betalningar i Östafrika och vi skapade redan då ett instrument snarlikt en kryptovaluta för detta syfte. Jag tror kryptovalutors roll inom internationella betalningar kan vara nyckeln till att utveckla området till något mycket viktigare än instrument för spekulation. Jag ser väldigt mycket fram emot att bli en del av QuickBit-teamet och att få vara med och utveckla bolagets verksamhet, säger Jonathan Santos.

Jörgen Eriksson, senior advisor, QuickBit, jorgen@quickbit.eu, 070-681 2777

Jonathan Santos, Country Manager, QuickBit Gibraltar, jon.santos@quickbit.eu, +350 54003304

Om QuickBit AB (publ)

QuickBit AB erbjuder sina kunder en säker, snabb och enkel handelsplats för kryptovalutor. I en värld där utvecklingen av nya valutor såsom Bitcoin sker snabbt och blir en liten men viktig del av det dagliga livet för människor som handlar på internet, är QuickBit och dess plattform en naturlig marknadsplats.

Med en teknisk plattform baserad på senaste teknologi inom Blockchain och Artificiell Intelligens har QuickBit skapat en trygg tjänst för att stödja företag och privatpersoner i handel där de använder kryptovaluta.

Allt fler av våra dagliga affärer sker genom e-handel över internet. 2016 översteg e-handel 2.000 miljarder USD och 2020 förväntas omsättningen vara 4.000 miljarder USD.

Under de senaste åren har kryptovalutor som Bitcoin tagit världen med storm. Kryptovalutor möjliggör för ögonblickliga betalningar utan transaktions- eller växelkursavgifter och med fullkomlig spårbarhet för att säkerställa trygghet.