Quickbit offentliggör delårsrapport för Q3 ‘23/24

Quickbit rapporterar en omsättning om 23,4 mEUR under det tredje kvartalet ’23/24, att jämföra med 8,9 mEUR under det andra kvartalet ‘23/24. Tillväxten beror på ökade transaktionsvolymer via Quickbits nya samarbetspartners och att Quickbits egenutvecklade produkter nu börjar bidra med omsättning. Bruttomarginalen uppgick till 5,4% i kvartalet. För det fjärde kvartalet '23/24 förväntar sig Quickbit ytterligare en dubblering av intäkterna från det tredje kvartalets nivå med bibehållen bruttomarginal över 4%.

Quickits likviditetsposition har efter kvartalets utgång stärkts med cirka 0,5 mEUR genom att det tidigare kommunicerade brygglånet erhållits från Paysecure, samt med 0,7 mEUR kopplat till återbetalning av tidigare erlagd preliminärskatt.

Tredje kvartalet, januari - mars 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 23,4 mEUR (59,3).
  • Bruttoresultat uppgick till 1,3 mEUR (2,5) med en bruttomarginal på 5,4% (4,2%).
  • Justerad EBITDA uppgick till -0,2 mEUR (0,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,1 mEUR (-3,8).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,01 EUR (-0,04).

Perioden juli-mars '23/24 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 36,5 mEUR (209,0).
  • Bruttoresultat uppgick till 1,9 mEUR (8,8) med en bruttomarginal på 5,1% (4,2%).
  • Justerad EBITDA uppgick till -2,9 mEUR (1,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,7 mEUR (-4,9).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,09 EUR (-0,06).

Händelser under kvartalet

• Quickbit meddelade att Gibraltar Financial Services Commission (GFSC) slutfört sin utredning kring gällande Quickbit Limited. Resultatet av denna innebar att Quickbit Limiteds lokala registrering återkallades. Dock fann GFSC inte anledning att påföra några böter eller liknande.
  • Quickbit stärkte ledningsgruppen med Wilhelm Eklund som befordades till Chief Technical Officer.

Händelser efter kvartalet

• Quickbit svarade på en artikel publicerad i Affärsvärlden avseende samarbetspartnern Paysecure som saknade väsentlig information som behövdes för att få en rättvisande bild.
  • Quickbit meddelade en finansiell uppdatering där nettoomsättningen för det tredje kvartalet ‘23/24 förväntades dubbleras från senast rapporterade nivå om 8,9 mEUR med bibehållen bruttomarginal över 4%. Samtidigt meddelade Quickbit att en överenskommelse gjorts med Paysecure om ett räntefritt konvertibelt brygglån om 0,5 mEUR inom ramen för det options-avtal som meddelades den 28 november 2023.
  • Quickbit meddelade att ledningsgruppen stärks med nyanställde Bas Hagenaars som Head of Marketing.

VD har ordet

Det är med stor glädje jag kan konstatera att det senaste kvartalet sett god återhämtning och tillväxt. Det visar att Quickbit är på rätt väg. Vi ser en ökning av transaktionsvolymer, stängda avtal med nya kunder och allt fler som väljer att använda Quickbits betallösningar. Vi ser också en växande efterfrågan på våra betallösningar från partners med verksamhet i andra europeiska länder. Den modell som Quickbit pivoterade till, efter att ha lämnat den gamla transaktionsstrukturen, fungerar bra och ger Quickbit en mer långsiktig och hållbar utveckling affärsmässigt.

Finansiellt, kan kvartalet summeras genom att konstatera att vår uppskattning om 100% intäktsökning från Q2 till Q3 inte bara har infriats, utan även överträffats med råge. Vi ökar omsättningen med hela 163%, vilket är ett fantastiskt resultat som jag är mycket stolt över. Samtidigt halverar vi våra operativa kostnader gentemot samma kvartal föregående år som en följd av att vi nu nått full effekt i vårt kostnadsbesparingsprogram som inleddes våren 2023.

Vår finansiella ställning har även stärkts efter kvartalets slut. Dels genom det räntefria konvertibla brygglånet från Paysecure om 0,5 mEUR, dels genom en återbetalning av erlagt preliminär skatt om ca 0,7 mEUR.

Samtidigt är jag väldigt glad att kunna meddela att vi ser en fortsatt god intäktsutveckling även i det innevarande fjärde kvartalet och vi räknar med att återigen dubblera omsättningen i fjärde kvartalet jämfört med tredje. Det är ett styrkebesked utan dess like och en fenomenal prestation från den nya generationen på Quickbit.

Med vår förstärkta finansiella ställning och vår fortsatt goda utveckling är jag stolt över att Quickbit nu är på rätt spår och att vi närmar oss att kunna stå helt på egna ben.

Vi ser nu att det finns en bättre stabilitet i våra produkter och därmed också högre kvalitet i vår leverans till partners och kunder. Samtidigt har vi förbättrat vår kapacitet för att hantera större kunders transaktionsvolymer. Här har Quickbit kommit långt i maskinell och automatiserad hantering av transaktionsvolymer för att ytterligare vara en stabil partner till merchants med höga krav. Vi har arbetat nära etablerade partners med stora europeiska transaktionsvolymer vad gäller produktutveckling vilket innebär att Quickbit Pay har tagit stora steg och mognat som lösning. Det gör produkten nu till ett allt mer konkurrenskraftigt alternativ för stora kunder och vi ser en större internationell efterfrågan från denna typ av aktörer.

Med lägre kostnader, högre effektivitet, större produktkapacitet och ökande efterfrågan står Quickbit sig nu starkt inför framtiden. Det är också en sann glädje att se hur personalen på Quickbit har utvecklats under förra kalenderårets tuffa likviditet, pivotering och kapitalinjektion. Idag har bolaget rekordnivåer i personalnöjdhetsmätningen eNPS vilket tyder på att anställda både är fyllda av tillförsikt men även tror på bolaget. Det är en viktig komponent i den fortsatta tillväxt- och uppskalningsresan.

Nu när vissa etablerade partners med stora transaktionsvolymer är nära förestående att dessutom börja använda Quickbits lösningar finns all anledning att tro på ökad tillväxt framgent. Vidare kommer Quickbit under början av nästa verksamhetsår att förbereda oss inför bearbetningen av nya branscher. Quickbit kommer att ta allt större steg i att bli en helhetslösning för etablerade kunder och kommer fortsätta med anpassningar för marknadsspecifika behov av uppföljning och transaktionshantering.

Tiderna är goda. Med dessa ord vill jag tacka ägare, personal och styrelse för ett gott samarbete i att ha vänt bolaget från en starkt utmanande situation till en framtid med enorm potential.

Tack.

Daniel Sonesson

Quickbit

För ytterligare information kontakta:

Daniel Sonesson, VD

+ 46 73 530 30 25
ir@quickbit.com

Denna information är sådan information som Quickbit eu AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2024 klockan 08.00.

------------------------------------

Quickbit är ett svenskt fintechbolag, som grundades 2016 med målet att förenkla för fler människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag. Idag erbjuder Quickbit säkra och användarvänliga produkter för såväl e-handlare som kunder. Med hittills över €1 miljard i transaktioner genomförda på blockchain, har Quickbit redan möjliggjort och stärkt användningen av kryptovalutor för individer runt om i världen. Quickbit är sedan juli 2019 noterat på NGM Nordic SME. För mer information, besök www.quickbit.com