Qvanti rekryterar Jesper Fahlén

Report this content

Qvanti är en tjänst som hjälper hotell och restauranger att förbättra driftsekonomin samt öka lönsamheten i inköpen. Nu förstärks Qvantis kontor i Göteborg av Jesper Fahlén.

Jesper Fahlén har arbetat inom hotell- och restaurangbranschen i Göteborg i över 20 år. Senast kommer han från rollen som restaurangdirektör på Gothia Towers och dessförinnan som Food & Beverage manager inom Scandic Hotels.

– Det som lockar mig till Qvanti är både tillväxten inom företag samt att tjänsten kan hjälpa i princip samtliga företag i branschen att öka vinsten, säger Jesper Fahlén, ny konsult på företaget. Det gäller inte minst för krögare som öppnar fler enheter och skapar restauranggrupper eller kedjor. Där finns ett extra stort behov av att analysera de nya förutsättningarna för att skapa kostnadsstyrning.

Jesper Fahléns roll på Qvanti blir främst att hjälpa kunden analytiskt och strategiskt. Genom att se över restaurangernas inköp och personalkostnader är det möjligt att utforma skräddarsydda planer som ger dem ett bättre resultat.

– Qvanti har växt snabbt under det gångna året och vi har nyligen lanserat ett inköpssystem som gör att vi behöver förstärka vår kompetens. Det gäller både i Stockholm och i Göteborg där vi fått flera nya kunder, säger Christian Kirchner som är COO på Qvanti. Genom Jespers Fahléns analytiska förmåga och erfarenhet av driftsmässig rutin från framförallt Scandic Hotels blir han ett starkt tillskott till Göteborgskontoret.

Jesper Fahlén påbörjar sin anställning på Qvantis Göteborgskontor i början av mars. Qvantis kunder sträcker sig ifrån den enskilda restaurangen, konferensanläggningar till större hotellkedjor.

För mer information kontakta:
Christian Kirchner, COO för Qvanti
Mail: kirchner@qvanti.se

Jesper Fahlén, Qvanti
Mail: fahlen@qvanti.se

Så här fungerar Qvanti
I en verksamhetsanalys genomförs platsbesök och inläsning av verksamheten. Samtliga konton samlas in för analys och sedan identifieras nuvarande beteende och rapport med beskrivning av förbättringspotential levereras. För inköp så samlas alla inköpsdata från berörda leverantörer in tillsammans med ingångna avtal och inköpskrav, utlovade volymer och bonusar. Sedan analyseras inköpen för att se vad som köps inom och utanför avtalen. I processen tar Qvanti hänsyn till kvalitet, leveranser samt att rätt produkter köps. Därefter skapas åtgärdsplaner som redovisar artiklar som bör undvikas, felaktiga inköp samt artiklar som kan bytas mot lämpligare alternativ och vilken besparingspotential det ger. Efter åtgärder sker löpande mätning, rapportering och uppföljning samt vid behov implementering i verksamheten. Det leder fram till en löpande besparingsrapport som visar kunden exakt hur mycket de sparat.

www.qvanti.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Det som lockar mig till Qvanti är både tillväxten inom företag samt att tjänsten kan hjälpa i princip samtliga företag i branschen att öka vinsten. Det gäller inte minst för krögare som öppnar fler enheter och skapar restauranggrupper eller kedjor. Där finns ett extra stort behov av att analysera de nya förutsättningarna för att skapa kostnadsstyrning.
Jesper Fahlén, konsult Qvanti
Qvanti har växt snabbt under det gångna året och vi har nyligen lanserat ett inköpssystem som gör att vi behöver förstärka vår kompetens. Det gäller både i Stockholm och i Göteborg där vi fått flera nya kunder. Genom Jespers Fahléns analytiska förmåga och erfarenhet av driftsmässig rutin från framförallt Scandic Hotels blir han ett starkt tillskott till Göteborgskontoret.
Christian Kirchner, COO Qvanti