Qvantum förstärker med tunga namn

Värmepumpsföretaget Qvantum i Skåne tog tidigare i år in 460 MSEK från investerare. Nu har man förstärkt ledningsgruppen och organisationen med toppnamn från den svenska energibranschen.

(Mikael Ahlgren, Petter Renberg och Stina Albing är nya på Qvantum)

Qvantum har fått mycket uppmärksamhet i år. I januari gjorde man årets hittills största investerarrunda bland onoterade bolag i Sverige och tog in 460 MSEK. I mars vann man pris för sin unika lägenhetsvärmepump på den stora ISH-mässan i Frankfurt.

Men parallellt med detta har man också gjort tunga rekryteringar till nyckelpositioner.

– Vi har stora visioner och en tydlig plan, säger Qvantums VD och grundare Fredrik Rosenqvist.

– Vi vill ändra hur Europas storstäder värms upp genom att göra värmepumpen och smarta energisystem till ett alternativ för de breda massorna. Därför bygger vi just nu inte bara Europas modernaste värmepumpsfabrik – Vi bygger Europas skarpaste organisation. Här ska de skarpaste individerna kunna känna att de gör skillnad – på alla sätt. Och vi ska ge dem en miljö där de kan frodas som individer.

Mikael Ahlgren har tillträtt som chefsjurist på Qvantum. Mikael har mycket lång erfarenhet från juridiska frågor i den internationella energibranschen och var tidigare Senior Legal Counsel på E.ON i 18 år.

Petter Renberg går in som CFO i Qvantum och kommer att ingå i ledningsgruppen. Han kommer senast från en tjänst som COO och CFO på Min Doktor. Petter har både varit med om att bygga upp start-up verksamhet och att verka som CFO på ett globalt bolag.

Stina Albing förstärker ledningsgruppen som kommunikationschef. Hon har lång erfarenhet av kundkommunikation, mediahantering och intressentrelationer och kommer senast från en roll som kommunikationschef på E.ON Energidistribution. Där skapade hon bland annat internationell uppmärksamhet åt det unika lokala energisystemet i Simris i Skåne.

_____________________
För mer information:

Fredrik Rosenqvist

fredrik.rosenqvist@qvantum.com

_____________________________

Qvantum har sedan 1993 utvecklat och tillverkat värmepumpar och energisystem. Med ett team av utvecklare arbetar man idag med att ta fram 5:e generationens system för fjärrvärme och fjärrkyla. Med egenutvecklad hård- och mjukvara är målet att skapa lösningar som gör det enkelt för fastighetsägare att snabbt få fossilfri värme och kyla på plats för bostadsområden och städer i primärt Europa. Qvantum har anläggningar i Malmö (Limhamn) och Åstorp och sysselsätter idag ca 100 personer.

Fredrik Rosenqvist, VD Qvantum