Qvantum öppnar dotterbolag i Tyskland

Report this content

Värmepumpsföretaget Qvantum som i vintras tog in 460 MSEK från investerare, öppnar nu dotterbolag i Tyskland. Dotterbolaget kommer att ledas av Wolfgang Herold som är en av den tyska värmepumpsbranschens mest erfarna företagsledare.

(Wolfgang Herold)

– Den tyska marknaden är viktig för oss, säger Qvantums VD Fredrik Rosenqvist.

– Inte för att den är stor – utan för att den inte är det. I Norden säljs det i stort sett inga gas- eller oljepannor längre utan värmepumpar dominerar helt. Men i Tyskland är detta fortfarande något av en nyhet.

Qvantums vision handlar inte primärt om värmepumpar för villor, utan om att ta sig in på den gigantiska lägenhetsmarknaden. Detta ska ske genom det som kallas 5:e generationens fjärrvärme där små och stora värmepumpar samverkar i ett sammankopplat energinät i till exempel bostadsområden. Qvantums extremt kompakta lägenhetsvärmepump som nyligen vann ett stort innovationspris i Tyskland är en viktig ingrediens i detta.

– Tyskland står inför en gigantisk omställning och miljontals gaspannor i snabb takt ska bytas ut mot klimatsmarta och kostnadseffektiva system. Vårt mål är att vara en nyckelaktör när Europas städer ändrar hur de värms upp.

Det nya bolaget  – Qvantum Energietechnik GmbH – kommer att ledas av Wolfgang Herold. Herold har mer än 18 års värmepumpserfarenhet och har haft ledande roller både i Tyskland och i andra Europeiska länder.

– Jag ser verkligen fram emot att få introducera Qvantum i Tyskland. Att sprida kunskap om värmepumpar är en av mina personliga drivkrafter. Jag vill verkligen skapa förändring och glra saker bättre för alla. Detta är något som ligger i Qvantums DNA och som inte bara är ord. Därför är jag helt övertygad om att vi kommer att ha en stor påverkan på den tyska marknaden.

Det nya bolaget kommer att vara baserat i Bayern och arbeta med installatörer och konsulter över hela Tyskland.

Fredrik Rosenqvist
fredrik.rosenqvist@qvantum.com
Qvantum har sedan 1993 utvecklat och tillverkat värmepumpar och energisystem. Med ett team av utvecklare arbetar man idag med att ta fram 5:e generationens system för fjärrvärme och fjärrkyla. Med egenutvecklad hård- och mjukvara är målet att skapa lösningar som gör det enkelt för fastighetsägare att snabbt få fossilfri värme och kyla på plats för bostadsområden och städer i primärt Europa. Qvantum har anläggningar i Malmö (Limhamn) och Åstorp och sysselsätter idag ca 70 personer.

Taggar:

Vårt mål är att vara en nyckelaktör när Europas städer ändrar hur de värms upp.
Fredrik Rosenqvist, VD Qvantum