Qvantum rekryterar toppnamn som chef för PA och Government Relations

Värmepumpstillverkaren Qvantum har anställt Thomas Nowak som chef för Public Affairs och Government Relations. Thomas Nowak kommer närmast från en roll som generalsekreterare i den Europeiska Värmepumpsföreningen EHPA. Där var han under 18 år motorn bakom att göra värmepumpsteknologin känd och spridd över hela kontinenten.

Thomas Nowak anses av många vara den som betytt mest för att göra värmepumpen som idé accepterad i Europa. Efter 18 år som generalsekreterare för den Europeiska Värmepumpsföreningen tar han nu steget över till Qvantum.

– Jag har alltid velat arbeta med hållbar utveckling, det är min drivkraft, säger Thomas Nowak.

– Qvantum tar ett samlat grepp och ser allt som en del av ett system. Värmepumpar, kyla, fjärrvärme, lagring av energi i form av varmt vatten, integration av batterier och lokalt producerad el och till det lägger man nu stabilisering av elnätet.

– Det gör att man är unik och verkligen gör elektrifieringen möjlig på riktigt. Det är en revolution, och jag vill verkligen vara en del av den.

Qvantum har som vision att göra det möjligt för de många människorna att leva ett liv utan att vara beroende av fossila bränslen för sin värme och kyla. Med värmepumpar anpassade för lägenheter som idag har gas som uppvärmningsmetod vill man accelerera övergången till fossilfria energisystem.

– För att göra vår vision till verklighet behöver vi nå ut till beslutsfattare både inom politiken och näringslivet i hela Europa, säger Fredrik Rosenqvist, vd Qvantum.

– Beslut om uppvärmning och kyla tas tidigt i byggprocessen. Vet man inte hur effektiv och miljövänlig en värmepump är kan det vara lätt att låsa in sig i felaktiga beslut under lång tid. Thomas långa efterenhet av värmepumpar och hans enorma kontaktnät gör att vi nu kan nå ut till europeiska beslutsfattare tidigt i processen och kan därmed också göra så att fler får hållbara uppvärmningslösningar.

Stina Albing
stina.albing@qvantum.com

www.qvantum.com

Qvantum har utvecklat och tillverkat avancerade värmepumpar och värmesystem sedan 1993. Just nu utvecklar man nästa generations lösningar för värme och kyla i stadsmiljöer. Qvantum levererar både värmepumpar och unik mjukvara som gör det lättare för både konsulter, installatörer och utvecklare att göra europeiska städers värme- och kylsystem fossilfira.

Qvantum har sitt huvudkontor i Åstorp i Skåne och har dotterbolag i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Polen, Frankrike och Österrike. Nyligen köpte man en stor fabrik från Electrolux. Företaget har idag ca 270 anställda i åtta länder.