Qvantum utser Philip Ord till vd för brittiska verksamheten

Philip Ord, med lång erfarenhet från verksamheter inom både värme och kyla, har utsetts till vd för svenska värmepumpstillverkaren Qvantums brittiska verksamhet.

Behovet av modern, uppkopplad och modulär värme och kyla som är fossilfri växer i hela Europa, inte minst i Storbritannien. Philip Ord har lång erfarenhet från försäljning av värmesystem på Mitsubishi Electric,hans uppgift blir att göra Qvantum till en trygg partner både för nybyggen och nyinstallationer i befintliga fastigheter över hela Storbritannien.

”Qvantum levererar innovativa värmepumpsystem som är något helt annat än de lösningar vi känner till idag. Jag är säker på att Philip kommer att hjälpa oss att uppnå vår vision om att skapa fossilfri uppvärmning för de många människorna. ”, säger Jesper Jarnhäll, Global marknadschef på Qvantum.

Qvantum säljer inte enbart traditionella värmepumpar utan gör värmepumparna till en del av ett större system. En värmepump från Qvantums nya modulära plattform kommer framöver även att kunna bidra med att balansera det lokala elnätet.

”Att få vara en del av ett så framåttänkande företag som Qvantum gör mig otroligt entusiastisk”, säger Philip Ord.

”Att använda värmepumpar som termiska batterier som Qvantum gör – både individuellt och i grupp – är för mig helt revolutionerande. Vem vill inte vara med på en sådan resa?”

___________________________

Fredrik Rosenqvist
fredrik.rosenqvist@qvantum.com

__________________________

Qvantum har utvecklat och tillverkat avancerade värmepumpar och värmesystem sedan 1993. Just nu utvecklar man nästa generations lösningar för värme och kyla i stadsmiljöer. Qvantum levererar både värmepumpar och unik mjukvara som gör det lättare för både konsulter, installatörer och utvecklare att göra europeiska städers värme- och kylsystem fossilfira.

Qvantum har sitt huvudkontor i Åstorp i Skåne och har dotterbolag i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Polen, Frankrike och Österrike. Nyligen köpte man en stor fabrik från Electrolux. Företaget har idag ca 250 anställda i åtta länder.

Philip Ord