Värmepumpstillverkaren Qvantum antar EU:s riktlinjer för Energismarta produkter

EU kommissionen har nyligen lanserat ett nytt initiativ med tillverkar-riktlinjer för att få fler att välja produkter som gör smart energianvändning möjligt. Svenska värmepumpstillverkaren Qvantum blev idag ett av de första företagen att anta riktlinjerna.

Europa måste minska CO2 utsläppen från sina energisystem och det sker genom elektrifiering. Med mer energi från sol och vind behövs mer flexibilitet och smarta produkter som kan hjälpa till att balansera energiflöden.

EU:s nya riktlinjer för Energismarta produkter syftar till att skapa förtroende hos konsumenter, så att dessa känner sig trygga med att de köper framtidssäkrade produkter. Nu har svenska Qvantum anslutit sig till den exklusiva grupp företag som antagit riktlinjerna.

– Ända från starten har vi utvecklat värmepumpar som ska kunna bistå med stabilisering av elnätet, säger Maria Malm Skarin som är affärsområdeschef för Flexibilitetstjänster på Qvantum.

– Qvantums nästa generations nätverkande värmepumpar är designade för att vara termiska batterier som kan lagra energi som varmt vatten. De blir en fantastisk tillgång i smarta energisystem och de nya riktlinjerna gör det tydligt för kunder och partners att vi följer ett regelverk.

Qvantum har utvecklat hård- och mjukvara som gör att kunden automatiskt kan bli en ”prosument” som tjänar på att bidra med flexibilitet till elnätet.

– Vi gör det möjligt för användaren att bli en del av energiomställningen utan att spendera extra tid eller pengar.

Qvantum har gjort sina produkter “flexready”. Det betyder att kunderna kan optimera sina uppvärmingssystem efterhand som tjänsten blir tillgänglig på respektive marknad.

Och det är en tjänst som kunden kan få betalt för.

I och med att man antar riktlinjerna förbinder sig Qvantum att bli en aktiv partner i initiativet och att förse sina produkter med de funktioner som riktlinjerna anger.

Läs mer här:

Energy Smart Appliances: launch of an EU Code of Conduct for interoperability - European Commission (europa.eu)

Stina Albing
stina.albing@qvantum.com

Qvantum har utvecklat och tillverkat avancerade värmepumpar och värmesystem sedan 1993. Just nu utvecklar man nästa generations lösningar för värme och kyla i stadsmiljöer. Qvantum levererar både värmepumpar och unik mjukvara som gör det lättare för både konsulter, installatörer och utvecklare att göra europeiska städers värme- och kylsystem fossilfira.

Qvantum har sitt huvudkontor i Åstorp i Skåne och har dotterbolag i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Polen, Frankrike och Österrike. Nyligen köpte man en stor fabrik från Electrolux. Företaget har idag ca 270 anställda i åtta länder. Man har tillverkningsanläggningar i Åstorp, Limhamn och ungerska Nyiregyháza.

Qvantums värmepumpar är mer än bara värmepumpar: de är i själva verket termiska batterier som i nätverk kan hjälpa till att stabilisera elnätet.
Maria Malm Skarin