Kringtjänster med lån och rabattkoder skapar mervärde i shoppingen

Report this content

Att E-butiker använder priset som en konkurrensfaktor är inget nytt. Kunderna kan på några sekunder klicka sig vidare om de anser att priset inte är tillräckligt bra och leta sig till något konkurrerande företag. Även om många olika faktorer spelar in i val av E-butik så väger priset mycket tungt.

Detta har även skapat en ny marknad där externa aktörer skapar möjligheter för shoppingsugna att spara pengar. Det är företag vars affärsidé på ett eller annat sätt handlar om att pressa priset på produkter och tjänster online.

Ett exempel är offertsidor som hjälper konsumenten att få offerter från ett flertal företag på en och samma gång. Därmed blir det lättare att hitta bästa priset samtidigt som de tjänsteföretag som är med på dessa offertsidor enklare når ut till nya kunder. Detta är mycket stort i USA och har vuxit starkt i Sverige under senaste åren.

En annan trend som från början kom från USA är rabattkodsidor. Det är webbplatser som samlar in mängder av aktuella rabattkoder från E-butiker. Därmed kan man som konsument snabbt se var det finns rabatter att hämta och köpa produkter där man för tillfället får bäst pris/rabatt.

I vissa fall kan det även handla om att erbjuda en bättre tilläggstjänst än vad E-butiken erbjuder. Det gäller exempelvis när det kommer till finansiering. Oavsett om det handlar om TV-apparater eller inredning så är det mycket vanligt att företag erbjuder avbetalningsmöjligheter. Men med uppläggningsavgifter, aviavgifter och i vissa fall mycket hög ränta skapas allt annat än ett fördelaktigt upplägg. Det är inte ovanligt att räntesatsen anges som ”månadsränta” vilket kan göra att 1-2% kan låta lågt. Men när den effektiva räntan hamnar kring 20-30% är det tydligt att ett privatlån många gånger är ett ekonomiskt bättre alternativ.

Exempel på externa företag som hjälper konsumenten till lägre priser:

Rabattkodsidor – Ett stort antal E-butiker erbjuder rabattkoder till sina kunder för att skapa mervärde vid shoppingen. Det kan lika gärna vara en kod som ger 10% rabatt som att man får en vara på köpet. Inför att inköp ska ske via E-handel är det därför bra att kontrollera om de finns aktuella rabattkoder.

En av de större sidorna som samlar rabattkoder från ett mycket stort antal E-butiker är Rabattkodsidor.se. Här listas över 1000 aktiva rabattkoder vilka dagligen uppdateras. Ett exempel från okt 2016 är rabattkod från Ellos som gav ”30% rabatt på dyraste varan”. Koder som alltså gör att pengarna räcker längre i shoppingen.

Lenders - Lenders är en oberoende aktör som jämför, recenserar och listar svenska långivare inom allt från snabblån till privatlån och kreditkort. Lenders strävar efter att på ett så enkelt sätt som möjligt hänvisa svenska låntagare till allt billigare och mer förmånliga låneavtal. Som låntagare finns alltså möjlighet att på några sekunders läsning spara in både hundralappar och tusenlappar på nya lånelösningar.

Tänk dock på att aldrig låna pengar som du inte kan förmå att återbetala på utsatt datum. När man däremot har bestämt sig för att ta finansiell hjälp genom ett lån är det viktigt att välja det billigaste och mest förmånliga alternativet. Besök Lenders.se för mer information."

Prisjakt – Oavsett om det är en DVD-spelare eller en gräsklippare som ska köpas går det att spara stora summor på att jämföra priserna på dessa produkter innan inköp. Prisjakt är en av de jämförelsesidor i Sverige som har flest antal produkter som jämförs. De jämför över 6000 E-butiker.

Via sidan kan man sedan klicka sig vidare till den E-butik som erbjuder varan för tillfället till bäst pris. På webbplatsen går det även att se omdömen och recensioner på tusentals produkter.

Taggar: