Bokslutskommuniké 2013 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet, 2013-10-01 – 2013-12-31

• Produktionen för fjärde kvartalet uppgick till 86 898 MWh (48 667 MWh)
  • Genomsnittligt elpris per försåld MWh uppgick till 345 (354) kr/MWh
  • Genomsnittligt pris för elcertifikat och ursprungsgarantier uppgick till 201 (186) kr/MWh
  • Nettoomsättningen uppgick till 47 452 (26 258) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44 239 (13 185) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 33 520 (-3 473) tkr

Räkenskapsåret 2013

• Produktionen från koncernens vindparker uppgick till 189 431 (159 785) MWh.
  • Genomsnittligt elpris per för såld MWh uppgick till 351 (364) kr/MWh
  • Genomsnittligt pris för elcertifikat och ursprungsgarantier uppgick till 202 (169) kr/MWh.
  • Nettoomsättningen uppgick till 104 694 (85 269) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 77 821 (43 215) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 38 027 (-7 619) tkr.
  • Avskrivningarna uppgick till 39 794 (50 834) tkr. Bolagets bedömning av vindkraftverkens ekonomiska livslängd har omvärderats från 20 år till 25 år vilket har medfört att periodens avskrivningar har minskat med 10 Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 117 (-30 200) tkr.
  • Manor Investment S.A. har i juni 2013 investerat i Rabbalshede Kraft via en riktad emission om 171,6 Mkr där Manor Investment har erhållit 14 300 000 nya B-aktier till en kurs om 12 kr.
  • Företrädesemissionen som genomfördes 24 juni – 8 juli 2013 tillförde Bolaget 353,7 Mkr före emissionskostnader. Emissionslikviden kom Bolaget tillhanda den 16 juli 2013. De aktier som tecknats i emissionen har registrerats hos Bolagsverket.
  • Rabbalshede Kraft har tecknat avtal med Swedbank och SEB avseende bankfinansiering vilket säkerställer Bolagets utbyggnad av vindparkerna Årjäng NV och Årjäng SV i Årjängs kommun samt vindpark Skaveröd/Gurseröd i Tanums kommun.
  • Bolaget investerar närmare 1 200 Mkr i byggnation av vindparkerna Årjäng NV, Årjäng SV samt Skaveröd/Gurseröd om totalt 33 vindkraftverk. Vindkraftverken som kommer att etableras är av modell Vestas V112-3 MW. Svevia svarar för byggnation av vägar och infrastruktur inklusive IKN-nät. Bygget av vindparken påbörjades i juli 2013 för färdigställande under slutet av 2014. Den beräknade produktionen för de tre vindparkerna uppgår till 289 GWh per år.
  • Samtliga 14 vindkraftverk i vindpark Dingle-Skogen Vind är monterade och driftsatta. Vindparken var i kommersiell drift under november 2013 och övergick då till driftfasen.
  • I maj 2012 tecknade Rabbalshede Kraft avtal med Göteborgs stift om att sälja två av de 14 vindkraftverken i vindpark Dingle-Skogen Vind. Vindkraftverken har överlåtits under oktober månad 2013.
  • Rabbalshede Kraft har beviljats miljötillstånd för vindpark Femstenaberg om upp till 15 vindkraftverk (45 MW), vindpark Brattön Sälelund om upp till 14 vindkraftverk (42 MW) samt vindpark Lursäng om upp till 5 vindkraftverk (10 MW). Vindparkerna har vunnit laga kraft.
  • Under december månad har Manor Investment S.A. lämnat ett aktieägarlån om 101 843 tkr till Rabbalshede Förvaltning 1 AB.
  • Rabbalshede Kraft har lämnat in tillståndsansökan för projekt Buråsen (30 MW), Ulvberget (24 MW), Årjäng NV etapp II (27 MW), Sköllunga (27 MW).
  • Årsstämma för verksamhetsåret 2012 hölls den 25 april 2013 i Göteborg.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Rabbalshede Kraft har beviljats miljötillstånd för vindpark Lyrestad om upp till 8 vindkraftverk (25 MW), vindparken har vunnit laga kraft under januari 2014.

Thomas Linnard, VD
Tel. 46 (0) 525-197 11, 46 (0) 706-100 120

Fredrik Samuelsson, Ekonomichef
Tel. 46 (0) 525-197 13, 46 (0) 703-01 20 49