Delårsrapport januari-juni 2010 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Räkenskapsårets första sex månader, 2010-01-01 – 2010-06-30

Nettoomsättningen uppgick till 14 991 (12 203) tkr
EBITDA uppgick till 23 412 (4 431) tkr
Rörelseresultat uppgick till 14 193 (-1 390) tkr
Resultat efter skatt uppgick till 7 540 (-1 592) tkr

Andra kvartalet, april-juni 2010

Elproduktionen från Bolagets vindparker uppgick till 10 370 MWh.

Bolagets tredje vindpark, vindpark Brattön i Munkedals kommun, invigdes den 13 juni 2010. Parken består av sex verk á 2,5 MW av modell Nordex (N90).

Munkedals kommun har beviljat bygglov och godkänt miljöanmälan för vindpark Dingle-Skogen. Samråd med länsstyrelsen pågår beträffande förekomst av känsliga fågelarter i närområdet. Vindparken omfattar sex verk á 2,5 MW.

Ansökningshandlingar inlämnade för projekten Lillhärdal Åndberg, Vävra Berg och Hällevadsholm

Som första vindkraftbolag i Sverige har Rabbalshede Kraft erhållit både kvalitetscertifiering enligt ISO 9001 och miljöcertifiering enligt ISO 14001.

Vid årsstämman den 15 april 2010 valdes Håkan Hellström in som ny styrelseledamot i Bolagets styrelse. Håkan Hellström är VD för börsnoterade fastighetsbolaget Castellum AB och styrelseledamot i Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Stämman beslutade vidare att Bolagets aktier skall sammanläggas vilket innebär att tio (10) aktier av serie A respektive serie B sammanläggs till en (1) ny aktie av serie A respektive serie B (s.k. omvänd split). Verkställighetsdag för sammanläggningen hos Euroclear Sweden AB var tisdag den 4 maj 2010

De första sex månaderna, januari - juni 2010

I februari tecknade Rabbalshede Kraft tillsammans med Göteborg Energi AB avtal med Siemens AB för leverans av 21 verk av modell SWT 2.3–101 till vindpark Töftedalsfjället. Totalt uppgår investeringen till cirka 700 MSEK varav Bolagets andel uppgår till 370 MSEK. Byggnationen finansieras inom en kreditram med Swedbank. Töftedalsfjället blir Rabbalshede Krafts fjärde vindpark och tas i drift successivt från slutet av år 2010.  Parken skall vara i full produktion våren 2011. När både Brattön och Töftedalsfjället är i kommersiell drift ökar Bolagets installerade effekt med cirka 70 procent.

Under övriga rörelseintäkter redovisas 40,5 Mkr, varav 18,2 Mkr avser ersättning från Göteborg Energi AB för försäljningen av rätten att uppföra 10 verk i vindpark Töftedalsfjället.

Upphandling av verk till vindpark Tolvmanstegen pågår.

Tillståndsansökan för vindpark Forshälla i Uddevalla kommun lämnades in till länsstyrelsen under januari 2010. Projektet omfattar 15 vindkraftverk med en total installerad effekt på 38 MW.

En vindkraftsamordnare för projektet Lillhärdal Åndberg, Härjedalens kommun, tillträdde den 1 februari 2010. Drift – och underhållsorganisationen förstärktes ytterligare med en tekniker i mars.

Efter periodens utgång

Efter periodens utgång har avtalet med Eolus Vind AB för vindpark Tolvmanstegen i Strömstad kommun omförhandlats. Vindparken omfattar totalt tillstånd att etablera 24 vindkraftverk I tidigare avtal ägde Rabbalshede Kraft rätten att uppföra 1/3 av verken och Eolus Vind 2/3. Det nya avtalet innebär att Rabbalshede Kraft äger rätten att uppföra 50 procent av verken. Planerad driftsstart hösten 2011.

Bolaget har anställt två drift- och underhållstekniker, ytterligare en projektledare inom bygg och anläggning samt utökat ekonomiavdelningen med en redovisningsekonom.

Thomas Linnard, VD
Tel
+46 (0) 525 - 197 11, +46 (0) 706 100 120

Kent Söderström, Finanschef