Delårsrapport januari-juni 2012 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Väsentliga händelser under andra kvartalet, 2012-04-01 – 2012-06-30

• Nettoomsättningen uppgick till 13 125 (21 768) tkr
  • EBITDA uppgick till 1 991 (15 330) tkr
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -9 406 (7 047) tkr
  • Elproduktionen uppgick till 28 026 (35 488) MWh
  • Det genomsnittliga försäljningspriset för el var 342 (452) kr/ MWh

De första sex månaderna, januari-juni 2012

• Produktionen från koncernens vindparker under januari-juni uppgick till 75 955 (69 738) MWh.
  • Nettoomsättningen uppgick till 40 828 (46 901) tkr.
  • Genomsnittligt elpris per försåld MWh uppgick under januari-juni 2012 till 385 (487) kr/MWh. Intäkten för elcertifikat har i snitt varit 150 (182) kr/elcertifikat under januari-juni 2012.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 20 701 (41 982) tkr och rörelseresultatet (EBIT) till -2 105 (26 800) tkr.
  • Avskrivningarna uppgick till -22 806 (-15 182) tkr. Resultatet efter skatt uppgick till -14 097 (12 657) tkr.
  • Rabbalshede Kraft har i juni 2012 genomfört en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare vilken kommer tillföra Bolaget 83,6 miljoner kronor före emissionskostnader under kommande delårsperiod.
  • Avtal tecknades i januari 2012 med Enercon om leverans av 14 vindkraftverk á 2,3 MW till vindpark Dingle-Skogen Vind i Munkedals kommun. I maj 2012 tecknade Rabbalshede Kraft avtal med Göteborgs stift om att sälja två av dessa vindkraftverk och ett förskott om 30 Mkr erhölls, vilket påverkar kassaflödet positivt. Hela vindparken beräknas vara produktionsklar under andra halvåret 2013 och då producera cirka 86 500 MWh per år varav Rabbalshede Krafts del i parken motsvarar 74 000 MWh.
  • I januari 2012 tecknade Rabbalshede Kraft avtal med DNB avseende bankfinansiering vilket säkerställer företagets utbyggnadsplaner av vindpark Dingle-Skogen Vind samt en refinansiering av de befintliga vindparkerna Brattön och Kil.
  • Länsstyrelsen i Värmlands län har i juni 2012 beviljat miljötillstånd för vindpark Årjäng Nordväst om nio verk i Årjängs kommun. På Årjäng Nordväst fanns sedan tidigare ett bygglov för verk med totalhöjden 150 meter, miljötillstånden gör det möjligt att höja totalhöjden till 180 m.
  • Tillståndsansökan har lämnats in till Länsstyrelsen för projekt Ljungskile Hoven om fyra verk samt projekt Stenshult om sex verk i Uddevalla kommun.
  • Årsstämma för verksamhetsåret 2011 hölls den 3 maj 2012 i Göteborg.
  • Stefan Söderling, Finans och Business Controller, ingår från och med maj 2012 i Bolagets ledning.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Nyemissionen tillförde Bolaget 83,6 miljoner kronor före emissionskostnader. Emissionslikviden kom Bolaget tillhanda den 5 juli 2012. De aktier som tecknats i emissionen har registrerats hos Bolagsverket.
  • Fredrik Samuelsson, Ekonomichef, påbörjade sin anställning under juli 2012 och ingår i samband med det i Bolagets ledning.

Thomas Linnard, VD
Tel. 46 (0) 525 - 197 11, 46 (0) 706 100 120

Fredrik Samuelsson
Tel. 46 (0) 525-197 13, 46 (0) 703 01 20 49